جهان

رییس‌جمهوری امریکا: تهاجم پوتین به اوکراین باعث«ناتویی» شدن اروپا شد

بیان‌نیوز

جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا در اظهارات تازه‌ای بیان کرده که تهاجم پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به اوکراین، منجر به ناتویی شدن اروپا شده است.

بایدن، این اظهارات را روز جمعه(6 جوزا) بیان کرد. او افزود:«هدف اقدامات پوتین این بود که کل اروپا مدل فنلاندی(بی‌طرف) شود اما در مقابل اروپا ناتویی شد.»

به گزارش یورونیوز، فنلاند و سویدن، طی هفته‌های اخیر اعلام کردند که به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دنبال الحاق به ناتو هستند.

با پیوستن این دو کشور به ناتو، جو بایدن در همین راستا اخیرا با رئیس‌جمهوری فنلاند و نخست‌وزیر سوئد در کاخ‌سفید دیدار کرد.

هم‌زمان با این، روزنامه واشنگتن‌پُست روز جمعه به نقل از مقام‌های امریکایی و کارکنان اعضای کنگره این کشور گزارش داد که دولت جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده برای ارسال سامانه‌های پیشرفته و دوربرد پرتاب راکت به اوکراین آماده می‌شود.

طبق این گزارش، دولت امریکا احتمالا هفته آینده تحویل این سامانه‌ها به اوکراین را اعلام خواهد کرد.

دریافت این سامانه‌های پیشرفته از جمله خواسته‌های اصلی مقامات اوکراین از آمریکا است.

با این حال، افزون براین کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن در روسیه با انتشار یک نوار تصویری تهدید کرد که پس از اوکراین، نوبت لهستان فرا می‌رسد.

متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در این ویدیو که روز جمعه منتشرشده، تاکید کرد که کار اوکراین «تمام شده» است.

وی افزود: «اگر پس از اوکراین دستور صادر شود در عرض شش ثانیه به شما (لهستان) نشان خواهیم داد که ماهیت‌تان چیست.»

لهستان به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با ارسال سلاح کمک زیادی به کی‌یف کرد. آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان نیز چند روز پیش به کی‌یف سفر کرده بود.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button