افغانستانزنان و حقوق بشرعکس روزگزارش ویژه

بانو پیمان هزاره‌تبار افغانستانی به مجلس سنای استرالیا راه یافت

بیان‌نیوز

هم‌زمان با روز جهانی پناهندگان، رسانه‌های استرالیایی گزارش داده‌اند که فاطمه پیمان، نامزد هزاره‌تبار افغانستانی از حزب کارگر برای مجلس سنای این کشور راه یافته است.

کمیسیون انتخابات استرالیا، امروز دوشنبه(30 جوزا) نتیجه‌ی نهایی انتخابات سنا را در استرالیای غربی اعلام کرد.

براساس گزارش رسانه‌های این کشور، بانو پیمان سناتور جدید استرالیای غربی می‌باشد که در کنار پنج سناتور دیگر توانسته کرسی‌های خود را حفظ کنند.

با این حال آنتونی آلبانزی، نخست وزیر جدید استرالیا با ارسال پیامی از طریق تویتر، راه یافتن فاطمه پیمان عضو حزب کارگر استرالیا را به سنا تبریک گفته است.

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که فاطمه پیمان در سال 2003 از افغانستان خارج شده و راهی استرالیا گردیده است. او زمانی کابل را ترک کرد که هفت ساله بوده است.

راه‌یابی بانو پیمان به مجلس سنای استرالیا، با استقبال گرم کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. شماری از کاربران، او را الگوی زنان مبارز افغانستان دانسته و از تلاش‌های او قدردانی کرده‌اند.

محمود صیقل، نماینده‌ی حکومت پیشین افغانستان در سازمان ملل‌متحد در تویتی گفته است که بانو پیمان در شرایطی به مجلس سنای استرالیا راه یافته که زنان و دختران در حاکمیت طالبان افغانستان از تحصیل و تعلیم محروم ستند.

اسماعیل هاشمی، از فعالان فرهنگی افغانستان ساکن ایران نیز در صفحه‌ی فیس‌بوکش نگاشته که بانو پیمان، نخستین افغانستانی‌تبار استرالیایی مسلمان است که توانست به‌عنوان سناتور منتخب استرالیا وارد سنای این کشور شده است.

او با اشاره به وضعیت فعلی زنان و دختران افغانستان از حاکمان کنونی کابل پرسیده است که چرا چنین فرصتی برای زنان در این کشور داده نمی‌شود.

بانو پیمان در مصاحبه‌ای با رادیو ABC استرالیا افزوده که پدرش در سال 1999 با قایق از اقیانوس هند عبور کرده و به عنوان پناهجو وارد استرالیا شده است.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button