افغانستانامنیتامنیتی

مقام پیشین امنیتی امریکا: پیشنهاد داده بودم که برای جلوگیری از فروپاشی 4500 سرباز امریکایی در کابل باقی بماند

بیان‌نیوز

جنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا(سنتکام) در آستانه‌ی یک سالگی سقوط دولت پیشین افغانستان گفته است که او برای جلوگیری از این فروپاشی، پیشنهاد حضور 4500 سرباز امریکایی را در کابل به دولت بایدن داده بود.

این مقام امنیتی پیشین دولت امریکا، این اظهارات را در مصاحبه با نشریه پولیتیکو بیان کرده و او گفته که طرف‌دار حضور کوچک نظامی ایالات متحده در کابل بوده است.

مک‌کنزی افزوده است:«در آخرین ارزیابی رسمی استخباراتی که در هشتم اگست فرستادم، گفتم به نظر من کابل سقوط خواهد کرد. فکر نمی‌کردم در آن آخر هفته سقوط کند. من فکر کردم ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، 30 روز یا بیشتر. اما احساس کردم کابل در کوتاه مدت محاصره خواهد شد.»

او با بیان این‌که روزهای قبل از سقوط کابل به دوحه پایتخت قطر رفته بود تا با مقام‌های طالبان گفت‌وگو کند و از طالبان بخواهد که نیروهایش را وارد کابل نکند؛ اما شمار قابل توجه نیروهای طالبان در کابل جابجا شده بودند.

به گفته‌ی این جنرال امریکایی، به طالبان تذکر داده شده بود که اگر در جریان روند تخلیه دخالت نکنند، نیروهای امریکایی علیه آن‌ها حمله نخواهند کرد.

مک‌کنزی در این مصاحبه همچنان ادعا می‌کند که ملاعبدالغنی برادر، معاون رییس‌الوزرای کنونی طالبان به او گفته بود که نیروهای امریکایی برای تامین امنیت، وارد شهر کابل شوند؛ اما آن‌زمان ممکن نبود.

او همچنان خاطرنشان ساخت که به طور کلی، طالبان در خروج نیرهای امریکایی کمک و امنیت بیرون میدان هوایی کابل را تأمین کردند.

مک‌کنزی در سخنانش اضافه کرد که او چندین بار به دولت بایدن هشدار داده بود که اگر نیروهای امریکایی به سرعت عقب‌نشینی کنند، احتمال فروپاشی وجود دارد.«نظر من این بود که اگر از 2500 به صفر برسیم، حکومت افغانستان نمی‌تواند خود را حفظ کند و سقوط می‌کند. در ابتدا توصیه من این بود که باید روی 4500 نفر بمانیم.»

این جنرال امریکایی همچنان بیان کرد که عامل اصلی فروپاشی دولت افغانستان را مذاکرات دوحه بود.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button