افغانستانفرهنگی

رییس یک مرکز فقهی در ایران: دشمن در پی خالی ماندن افغانستان از شیعیان است

بیان‌نیوز

آیت‌الله فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار در ایران می‌گوید که خوشبختانه علمای شیعه افغانستان امروز در این کشور ماندند، شیعیان و مردم آن‌جا را بی‌پناه رها نکرده‌اند که این جای شکر دارد، چرا که دشمن در پی خالی ماندن افغانستان از شیعیان است.
او این اظهارات را در دیدار با اعضای شورای علمای شیعه افغانستان مطرح کرده است. به تازگی، هیات شورای علمای شیعه به ریاست محمد اکبری، به ایران سفر کرده است.

آقای لنکرانی در این دیدار به اهمیت و جایگاه شورای علمای شیعه افغانستان پرداخت و خاطرنشان ساخت که این شورا با نیت خالص و درایت عمیق تشکیل شده است و امروز ثمره این شورا بیش از هرزمان دیگری مشاهده می‌شود.

وی در توصیه‌هایی به اعضای شورای علمای شیعه افغانستان گفت:«این شورا را با همه وجود حفظ و صیانت کنید، چرا که دشمن در صدد تضعیف آن به بهانه‌های مختلف است. این شورا باید با صمیمیت، اخلاص و تعامل فکری با مراجع تقلید حوزه‌های علمیه قم، مشهد و نجف اشرف روز به روز تقویت شود.»

لنکرانی با بیان این‌که علما آینده شیعه را حفظ و حراست خواهند کرد، بیان نمود که تقویت حوزه‌های علمیه افغانستان در همه بلاد و نقاط این کشور دنبال شود.

به گفته‌ی لنکرانی، در طول تاریخ همواره شیعه براساس تعقل و بینش حفظ شده است و در دوران طاغوت ایران نیز این علما و مراجع با تعقل و درک شرایط زمان توانستند طاغوت را ساقط و شیعه را گسترش دهند و اکنون نیز باید این تعقل در همه تعاملات ادامه داشته باشد.

آقای لنکرانی همچنان در بخشی از سخنانش اظهار داشت که ارتباط با معلمان، استادان دانشگاه‌ها، دانشجویان، طلاب افغانستانی و نخبگان علمی و فرهنگی باید همواره در دستور کار این شورا(شورای علمای شیعه افغانستان) باشد.

اخیرا، هیاتی از جانب شورای علمای شیعه افغانستان به ریاست محمد اکبری، به کشورهای ایران و عراق اعزام شده است. این هیات با علمای برجسته شیعه این دو کشور و نخبگان افغانستانی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

Related Articles

Back to top button