اجتماعیافغانستان

گروهی از خبرنگاران: برای حل مشکلات مالی خبرنگاران باید راه حل معقول در نظر گرفته شود

بیان‌نیوز

گروهی از خبرنگاران در کابل، در نشستی به مناسبت روز جهانی آزادی رسانه‌ها، از نهادهای داخلی و بین‌المللی خواستند که راه حل معقول و اصولی را در راستای حل مشکلات مالی خبرنگاران روی دست بگیرند.

این خبرنگاران روز چهارشنبه(۱۳ ثور)  در نشست خبری اعلام کردند گفتند که بعد از تحولات اخیر در افغانستان، خبرنگاران و رسانه‌ها از ناحیه چالش‌های اقتصادی آسیب‌های جدی را متقبل شدند.

سیدمهدی حسینی،‌ یکی از خبرنگاران به رسانه‌ها با استناد به یافته‌های رسانه‌ها گفت که طی دو سال اخیر حدود ۳۰۰ رسانه‌ها بنابر مشکلات مالی و اعمال محدودیت‌ها از فعالیت بازماندند و توقف نشرات این رسانه‌ها باعث بیکار شدن صدها خبرنگار در مرکز و ولایت‌های افغانستان شد.

به گفته‌ی حسینی، تحولات اخیر باعث شد که در کنار توقف فعالیت‌های رسانه‌ها، بیش از ۶۰ درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها وظایف‌شان را از دست دادند و این سبب افزایش مشکلات مالی خبرنگاران گردید.

او با اشاره به اعمال محدودیت‌ها از سوی حکومت سرپرست کابل مبنی بر چگونگی گزارش‌دهی از اوضاع افغانستان، ابراز داشت که محدودیت‌ها باعث شده است تا واقعیت‌ها به گونه‌ای اساسی بازتاب داده نشوند.

در همین حال، خبرنگاران با انتشار اعلامیه‌ای خواستار تشکیل یک نهاد غیردولتی شدند تا به خواسته‌های فردی خبرنگاران توجه جدی صورت گیرد.«ما از جامعه رسانه‌ای می‌خواهیم که زمینه تشکیل شفاف و عادلانه که مورد قبول تمامی خبرنگاران باشد و به خواسته‌های فردی خبرنگاران پاسخ داده شود و مورد حمایت و تایید همه قرار گیرد.»

در اعلامیه‌ی خبرنگاران با اشاره به سواستفاده از نهادهای حامی خبرنگاران، آمده که است که کارمندان رسانه‌ها با اتحاد همدیگر از هرگونه سواستفاده این نهادها به نام خبرنگار جلوگیری کنند؛ زیرا نهادهای کنونی‌ فاقد اعتبار و فاقد مشروعیت هستند.

 

Related Articles

Back to top button