افغانستانزنان و حقوق بشر

یوناما: خبرنگاران مجبور می‌شوند که تصمیم مربوط به ساختار گزارش را بر اساس ترس بگیرند

بیان‌نیوز

دفتر هیات معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) با ابراز نگرانی نسبت به آینده‌ی رسانه‌های افغانستان گفته که خبرنگاران مجبور به کار در فضای تهدیدآمیز و ترس در میان افزایش محدودیت‌ها توسط حکومت سرپرست کابل هستند.

این نهاد روز چهارشنبه(۱۳ ثور) در بیانیه‌ای به نقل از روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان، گفته که روز جهانی مطبوعات روز فرصت برای نشان دادن همبستگی با خبرنگاران افغانستان است که هنوز در تلاش برای حفظ گزارش‌گری مستقل در این کشور هستند.

نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان افزوده است:«خبرنگاران مجبور می‌شوند که تصمیم مربوط به ساختار گزارش را براساس ترس بگیرند، نه براساس منافع عامه. متاسفانه این بخشی از روند گسترده‌تر کاهش آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات است.»

به گفته‌ی او، ترس، تهدید و حمله‌ی مداوم به خبرنگاران غیرقابل قبول است و یوناما از مقام‌های طالبان می‌خواهد که آزادی و استقلال رسانه‌ها، امنیت خبرنگاران زن و مرد را یک‌سان تضمین کنند.

از سوی هم، یوناما با اشاره به حضور خبرنگاران زن در رسانه‌ها افزوده است که خبرنگاران زن به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر محدودیت‌های اضافی قرار گرفته‌اند ک توانایی‌شان را در انجام کارهای‌شان تقریبا از بین برده است.

یوناما همچنان موارد متعددی از نقض حقوق بشر علیه خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها توسط مقام‌های طالبان را در ۱۸ ماه گذشته مستند کرده است؛ دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و تهدید به عنوان ابزاری برای سرکوب آزادی بیان به کار گرفته شده است.

با این حال، روز گذشته، از روز جهانی آزادی رسانه‌ها در کابل توسط نهادهای حمایت‌کننده‌ی رسانه‌ها در کابل گرامی‌داشت و این نهادها از عدم مصونیت خبرنگاران و مشکلات مالی رسانه‌ها ابراز نگرانی کردند.

Related Articles

Back to top button