افغانستانسیاسی

دو سالگی فروپاشی جمهوریت؛ انحصاری‌شدن قدرت باعث فروپاشی نظام جمهوری شد

بیان‌نیوز

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در پیامی به‌مناسبت دو سالگی فروپاشی جمهوریت می‌گوید که عدم تعهد نسبت به وطن، انحصاری‌شدن قدرت و فساد چند بعدی، باعث سقوط نظام جمهوری و تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان شد.

آقای خلیلی روز دوشنبه(۲۳ اسد) در پیام خود گفته که نظام جمهوری در پانزدهم اگست ۲۰۲۱ به اثر یک توطیه فروپاشید.

به گفته‌ی خلیلی، ناکارآمدی نظام سیاسی متمرکز، ناامیدی و دل‌سردی گسترده‌ی مردم از حکومت، خروج ناسنجیده‌ی قوای بین‌المللی، عدم حمایت از صلح بین‌الافغانی و الویت ندادن به آن، از جمله عوامل دیگری بودند که به سقوط نظام جمهوریت منجر شد.

او همچنان در پیام خود تصریح کرده که رهبری دولت پیشین که به‌طور انحصاری قدرت نظامی و اداری کشور را به‌دست گرفته بود و به نهادهای ملی فرصت مشارکت در تصمیم‌گیری نمی‌داد، باید در این زمینه به ملت افغانستان پاسخ‌گو باشند.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان افزوده است:«شرکای بین‌المللی افغانستان به‌رغم این‌که می‌گفتند ما افغانستان را تنها نمی‌گذاریم، با پایان دادن به حمایت‌شان از نظام جمهوری و عدم حمایت از صلح بین‌الافغانی، محصول ۲۰ سال تلاش و فعالیت‌شان را به باد فنا دادند. این تصمیم ناسنجیده، اعتبار همکاران متذکره را در افکار عمومی، به‌ویژه در نزد مردم افغانستان با پرسش روبرو کرد.»

خلیلی با بیان این‌که مشکلات کنونی موقتی و گذشتنی است، تاکید ورزیده که تغییرات در کشور حتمی است و هیچ قدرتی نمی‌تواند یک ملت را حذف و در غیبت ملت دولت بسازد.

وی باورمند است که روی‌کردی در پیش گرفته شود به چرخه باطل جنگ خاتمه داده،‌ صلح و امنیت پایدار در کشور به وجود آید.«صلح و امنیت پایدار زمانی به وجود می‌آید که همه‌ی شهروندان، همه‌ اقوام و همه اقشار، اعم از زنان و مردان مالک سرنوشت خویش باشند و نظام و حکومت را از آن خود بدانند.»

فردا سه‌شنبه(۱۵ اگست) مصادف است با دومین سال‌روز فروپاشی نظام جمهوری و تسلط مجدد امارت اسلامی بر افغانستان است. در این تاریخ، اشرف غنی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان و سیاسیون کشور از کابل فرار کردند.

طی دو سال اخیر، جامعه‌ی جهانی با حکومت سرپرست کابل از طریق تعامل به پیش می‌رود و تاهنوز هیچ کشوری حاضر نشده آن را به رسمیت بشناسد.

Related Articles

Back to top button