افغانستانسیاسی

مجلس نمایندگان امریکا از «خلیل‌زاد» تحقیق می‌کند

بیان‌نیوز

قانون‌گذاران امریکایی هم‌زمان با دو سالگی خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان، از نُه مقام امریکایی به‌ویژه زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین ایالات متحده برای صلح افغانستان تحقیق می‌کنند.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، دو روز پیش مصاحبه‌های‌ مقام‌های امریکایی از جمله خلیل‌زاد را مطالبه کرده است.

مک‌کال که خروج سربازان امریکایی را بی‌نظم و مرگ‌بار خوانده، افزوده که از طریق تحقیقات به نتیجه رسیده که نُه مقام امریکایی برای کشف چگونگی و چرایی خروج دولتبایدن از افغانستان و جان باختن ۱۳ سرباز امریکایی در میدان هوایی کابل، اطلاعات مهمی دارند.

او تأکید ورزیده که شفافیت و پاسخ‌گویی را در این زمینه به وجود خواهد آورد.

به‌گفته‌ی مک‌کال، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به مصاحبه با مقامات فعلی و سابق دولت بایدن که در برنامه‌ریزی و اجرای عقب‌نشینی از افغانستان دخیل هستند، ادامه خواهد داد.

این کمیته مصاحبه‌های رونویسی شده‌ی زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین امریکا برای صلح افغانستان، راس ویلسون، سرپرست پیشین سفارت امریکا در کابل، برایان مک کئون، معاون پیشین وزیر خارجه‌ در امور مدیریت و منابع و جان بس، سفیر پیشین امریکا در افغانستان را درخواست کرده است.

با این حال، در ۳۱ اگست ۲۰۲۱ میلادی، آخرین سرباز امریکایی از میدان هوایی کابل خارج شد و این در واقع به حضور کامل نیروهای ناتو و امریکایی پس از بیست سال در افغانستان، نقطه‌ی پایان گذاشت.

 

 

Related Articles

Back to top button