اجتماعیافغانستان

ایجاد صندوق اجتماعی «گروه کاری تداوم و محلی‌سازی مساعدت‌ها» برای کمک‌رسانی

بیان‌نیوز

هم‌زمان با تلاش‌های داخلی و خارجی برای رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌های اخیر در ولایت هرات، گروه کاری تداوم و محلی‌سازی مساعدت‌ها جهت کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان به ولسوالی زنده‌جان این ولایت رفتند.

مسوولان این گروه به بیان‌نیوز می‌گویند که هدف از این بازدید، چگونگی مشارکت مردمی در جهت انسجام، تداوم و محلی‌سازی مساعدت‌ها در مناطق آسیب‌پذیر بوده است.

رفیع الله عظیمی، می‌گوید که گروه کاری تداوم و محلی‌سازی مساعدت‌ها در نخستین اقدام، صندوق اجتماعی را جهت کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان در ولسوالی زنده‌جان ایجاد کرده و این اقدام با استقبال مردمی مواجه شده است.

آقای عظیمی، مسئوول گروه کاری تداوم و محلی‌سازی مساعدت‌ها در هرات، جریان بازدید از مناطق آسیب‌پذیر را به بیان‌نیوز بازگو کرده و می‌گوید که با توجه به حجم فاجعه‌ی انسانی این رویداد، سطح خدمات‌رسانی به مردم ضعیف به‌نظر می‌رسد.

به گفته‌ی باشندگان مناطق آسیب پذیر(زلزله)، با این‌که نمایندگان اکثر سازمان‌های بشردوستانه در این مناطق حضور داشتند، اما این موسسات برای هر پنج خانواده‌ی آسیب‌پذیر، فقط یک خیمه توزیع کرده اند. ایشان، ابراز نظر می کنند مبنی براین که روند کمک‌رسانی‌ها در روز اول رویداد برای آسیب‌دیدگان خوب بود، ولی طی روزهای اخیر، سطح خدمات‌رسانی خیلی ضعیف شده و توزیع نیازمندی های اولیه برای افراد نیازمند به درستی صورت نمی‌گیرد.

آن‌ها(آسیب‌دیدگان) هم چنان انتقاد کردند که نهادهای مددرسان در زمینه‌ی زنان و اطفال توجه خاصی نکرده و درحال حاضر، زنان و اطفال با مشکلاتی چون نبود دست‌شویی موقت، مواجه هستند.

به گفته‌ی او، دست‌شویی موقت برای زنان و اطفال وجود ندارد و این باعث شده که آن‌ها مشکلاتی را در درون خیمه‌ها متقبل شوند.

بررسی‌های حضوری گروه کاری تداوم و مساعدت‌ها در هرات از مناطق آسیب‌پذیر نشان می‌دهد که اکثر خانه‌های مسکونی به‌طور کامل از بین رفته است. توجه به نیازمندی های اولیه، عدم کارایی خمیه ها و ایجاد اسکان موقت به دلیل آسیب پذیری مناطق از وضعیت جوی، مشارکت مردمی در انسجام و پایداری مساعدت ها از اولویت های افراد آسیب پذیر به شمار می روند.

Related Articles

Back to top button