افغانستانتحلیلزنان و حقوق بشر

ممنوعیت آموزش در افغانستان؛ مسوولیت برادر در قبال خواهر

بیان‌نیوز

دیری‌ست که از کابل برای شهلا کتاب‌های مطالعاتی می‌فرستم. اوایل بیشتر تشویق می‌کردم؛ اما حالا او خودش کتاب سفارش می‌دهد و من برایش می‌فرستم. داستان، رمان، کتاب‌های خوب روان شناسی، کتاب‌های ابتدایی و ساده فلسفی، شعر و…

حسن‌یار مرادی

او را به نویسندگی و دکلمه هم تشویق می‌کنم. در اوایل گاها داستان هایش را برایم می‌فرستاد تا نظر بدهم و ویرایش کنم(خصوصا از لحاظ قواعد نوشتاری). فعلا اما، او برای خودش نویسنده‌ای شده است.

قواعد نوشتاری را به خوبی می‌فهمد، چینش کلمات و توصیفات‌اش قشنگ شده، دکلمه‌هایش هم زیباست. برایش کتاب حسن خط فرستاده بودم. حالا دست خط‌اش هم قشنگ شده و هر روز قشنگ‌تر می‌شود. اگر امکانش بود، می‌خواستم پیانو یا دمبوره یا هنری دیگری از این قبیل را هم زود تر یاد بگیرد؛ اما تشویق می‌کنم توله را حتما تمرین کند، در مورد نقاشی هم همین‌طور.

شهلا سال قبل کورس انگلیسی داشت. هم کار خانه بود، هم مصروفیت تدریس و هم برنامه‌های خودش. در همه‌اش عالی بود/است. او برای خودش موبایل گرفت. یکی از دلایل‌اش این بود که برای جست‌وجوی معانی لغات جدید، صابره سخاوت کافی نشان نمی داد. دلیل دوم هم نوشتن بود. زیرا ویرایش نوشته‌ها و داستان‌هایش در کتابچه دشوار بود. البته عکاسی‌که برای او حالا تبدیل به یک هنر شده و موسیقی هم که از علاقه‌های اصلی‌اش است.

در کنار این‌ها، او از موبایل‌اش برای مطالعه استفاده می‌کند. چند کانال تلگرامی برای دانلود کتاب را به او معرفی کردم و تا حال ازین طریق چندین کتاب خوب و قشنگ را خوانده است. او برای این‌که وقت‌اش ضایع نگردد یا در مورد برنامه‌هایش پراکنده نشود، به صفحات مجازی وارد نشده. ازین جهت خیلی خوشحالم.

تقریبا دیری می‌شود که او خیلی مصروف کار است. می‌گفت کتاب نمی‌خواند و نوشته هم نمی‌کند و به این جهت حس می‌کند وقت‌اش هدر می‌رود. البته تمرین خط را هرگز متوقف نکرده. با این همه کار و خستگی، ضرورت او به استراحت بیشتر است تا مطالعه. ولی او قناعت نداشت.

به هر حال، پیشنهاد من تماشای ویدیو و سخنرانی بود. ولی می‌گفت چند ویدیویی که دارد کاملا تکراری شده. من برایش وعده دادم که به زودی خیلی از ویدیوها و سخنرانی‌های خوب و به‌دردبخور را ترتیب داده و در فلش کارتی برایش بفرستم. دیرتر شد ولی صدها ویدیوی آموزشی و معلوماتی و سخنرانی و مستند و… را فراهم و ترتیب کرده و برایش فرستادم.

ویدیوها، چون معلومات تصویری ارائه می‌کنند و محتوا را با ترکیبی از صدا و تصویر بیان می‌نمایند، هم جذاب است و هم اثر بخش؛ خصوصا مستند و فلم. آن‌ها کوتاه‌اند و می‌شود هرجا فرصت شد دید و تماشا کرد. محتواهای خوبی فراهم کردم و خصوصا در نظر داشتم تصویری از جهانی که در آن به سر می بریم، برای شهلا شکل بگیرد که طبعا اندیشه برانگیز و کنجکاو کننده هم خواهد بود. نزد خودم، آن را هدیه زیبایی می پندارم و این کار، برای من حس رضایت خاطر می‌آورد. زیرا آن را به معنای نوعی ادای مسولیت می‌دانم.

این مجموعه را در چند فایل جداگانه ترتیب کردم که به طور نمونه موضوعات زیر را شامل می‌شوند(خصوصا در بخش فزیک و زیست‌شناسی و جغرافیا درک و تصویری خوبی از جهانی که در آن به‌سر می‌بریم، موقعیت و شرایط ما در آن شکل می‌گیرد.)

فلم‌هایی در باره کیهان و شکل‌گیری و عمر آن، شکل‌گیری زمین و عمر آن، پیدایش حیات در روی زمین، تکامل موجودات تا به شکل امروزی ما، اندازه بزرگی جهان مکرو و کوچکی ما و اندازه جهان مایکرو، معرفی جیولوژیکی و جغرافیایی کره زمین و معرفی کشور ها و وضعیت های فرهنگی و اجتماعی مختلف و….

واقعیت‌های بیولوژیکی و فیزیولوژیکی در مورد بدن انسان و مغز و معنای حیات و چگونگی رشد و شکل‌گیری آن و انواع موجودات حیه و شرایط حیات و…

دوره‌های ماقبل تاریخ و دوره‌های تاریخی، شرایط زندگی انسان ها در آن، تمدن‌های باستان و چگونگی شکل‌گیری و پیشرفت‌های آن‌ها، ادیان و آیین‌های باستان، فرهنگ‌ها و رسوم فرهنگی جالب در جوامع مختلف، مناسک و تعالیم ادیان مختلف و…

قصه‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌های معروف تاریخ از شرق و غرب؛ مانند افسانه‌های یونان باستان، افسانه‌های هند و آیین هندو، افسانه‌ها و قصه‌های فارسی  و…(به شکل فلم)

معرفی علوم مختلف و مفاهیم و اصطلاحات مهم و پرکاربرد مانند دموکراسی، اومانیسم، سوسیالیزم، فمینیسم و… درس‌های مربوط به نویسندگی، مکاتب ادبی، درس‌های مربوط به صنایع ادبی و شعری مانند تشبیه و استعاره و…، ساختار داستان، ژانرهای ادبی، شعر و سبک‌های آن و…

مفاهیمی مانند شخصیت، ذهن، روان، هوشیاری و… مکاتب روان‌شناسی، بحث‌هایی از روانشناسی فروید، یونگ، مزلو و…( در روانشناسی هیچ مطلبی از کسانی مانند آزمندیان و جمشید رسا شامل نکرده‌ام)

مکاتب فلسفی، مفاهیمی مانند عقل، عقلانیت، فردیت، حقیقت، واقعیت، ایده و…، فلسفه‌های زندگی مانند فلسفه‌های رواقیون، اپیکور، شوپنهاور، نیچه و… اندیشه‌های فیلسوفان بزرگ، دیدگاه‌های فلسفی درمورد خوشبختی و رنج و معنای زندگی و…

دوست دارم و امیدوارم شهلا دختر آگاه، روشن و فهمیده‌ای بار بیاید. او با استعداد، کنجکاو، خوش‌اخلاق و با حوصله و پشتکار است. از یک جهت،  حالا که او از مکتب محروم شده، بیشتر کوشش می‌کنم از آسیب‌های احتمالی مانند فشارهای روانی او یا عقب ماندن‌اش در مسیر دانش و کتاب و قلم جلوگیری کنم.

از سویی، حتی اگر وضعیت مثل قبل می‌بود باز هم کوشش می‌کردم، به عنوان تلاشی(ولو خرد و اندک) برای بهتر ساختن محیط اطرافم و به نفع یک زندگی سالم‌تر و انسانی‌تر، حداقل در مورد فردی‌که می‌توانم، نقش مثبتی اداء کنم. من همه را به مطالعه، به روشن‌اندیشی و به مدارا تشویق می‌کنم. اما برای این کار دستم در مورد خانواده و خواهر خودم بازتر است و مسؤلیت‌ام بیشتر. بر او چیزی را تحمیل نمی‌کنم، فقط می‌خواهم از تحمیل جامعه فارغ شود و خصوصا به دلیل این‌که در چنین جامعه‌ای و در چنین شرایطی زندگی می‌کند، راه به یک زندگی آزادانه و آگاهانه‌ای پیش ببرد و استوار تر باشد.

بودن شهلا و این نحوه‌ی بودن او برای من تکیه گاه، گرما، ارزش و امید است. او هدیه زندگی، عینیت زیبایی و گسترش روشنایی است.

در حد توانم کوشش می‌کنم حامی‌اش باشم و به درداش بخورم. در کنار حمایت معنوی، کوشش می‌کنم حمایت مادی هم بتوانم تا درس‌اش را بخواند، زبان بیاموزد و در پیشبرد برنامه‌هایش با مشکلات کم‌تری مواجه شود.

باشد که خوبی، زیبایی و آگاهی گسترش یابد!

Related Articles

Back to top button