افغانستانسیاست

نشست سه روز ویانا پایان یافت؛ سازمان ملل نقش فعال ایفا کند

بیان‌نیوز

نشست سه روزه‌ی ویانا که با حضور چهره‌های مخالف امارت اسلامی تحت عنوان «کنفرانس ویانا برای افغانستان مردم‌سالار» در اتریش برگزار شده بود، با صدور اعلامیه‌ای پایان یافت.

اشتراک‌کنندگان این نشست در اعلامیه گفته‌اند که نقشه راه برای بیرون‌رفت از بحران موجود و تغییر مثبت در اوضاع جاری افغانستان را طرح کرده و نیاز است تا مورد حمایت بین‌المللی قرار بگیرد.

آن‌ها همچنان از سازمان ملل‌متحد خواسته‌اند که با توجه به اوضاع جاری افغانستان، نقش محوری را در تسهیل فرایند سیاسی و تطبیق برنامه‌ی ملی به‌منظور تغییر وضعیت کنونی افغانستان نقش فعال را ایفا کند.

به گفته‌ی اشتراک‌کنندگان نشست ویانا، سازمان ملل‌متحد، حل معضل افغانستان و مشروعیت دولت‌داری را در دستور کار خود قرار دهد و نیز تعامل با حکومت سرپرست کابل را مشروط به پیشرفت در موارد مربوطه قرار دهد.

در اعلامیه‌ی اشتراک‌کنندگان این نشست از کشورهای اسلامی و سازمان همکاری‌های اسلامی خواسته شده که موقف مشخصی را در راستای آموزش دختران در افغانستان اعلام کنند.

گدر این نشست نمایندگان جریان‌ها و احزاب سیاسی پیشین افغانستان از جمله احمد مسعود، رهبر جبهه‌ی مقاومت ملی اشتراک کرده بودند.

این چندمین نشست مخالفان سیاسی امارت اسلامی است که طی ماه‌های اخیر در کشورهای مختلف از جمله روسیه، تاجیکستان و اتریش برگزار می‌شود.

مقام‌های امارت اسلامی، تمامی این نشست‌ها را مردود دانسته و اعلام کرده‌اند که عفو عمومی در افغانستان قابل اجرا است و مخالفان به داخل کشور برگردند.

 

Related Articles

Back to top button