افغانستانسیاسی

متقی: وضعیت غزه نشان‌ می‌دهد که تغییر در وضعیت جهانی حتمی است

بیان‌نیوز – امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی افغانستان در کنفرانس تهران گفته است که پس از نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه و آزاد گذاشتن رژیم صهیونیستی، این تناقضات بزرگ دیگر به حد کافی روشن گردیده و با این وضعیت، شکل‌گیری تغییر در وضعیت جهانی حتمی است.

متقی روز شنبه(۲ جدی) در سخنرانی خود افزود که در غزه نسل‌کشی جریان دارد و جهانی‌که از حقوق بشر، ارزش‌های انسانی، آزادی و عدالت سر می‌دهد، نظاره‌گر این قتل عام وحشیانه است.

سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: «با این حال ما در عصر بزرگ‌ترین تناقض‌ها به‌سر می‌بریم.»

به گفته‌ی متقی، در جهان کنونی کشورهایی به‌خاطر نقض جزیی حقوق بشر و دلایل سیاسی مورد تحریم‌ها قرار می‌گیرند؛ اما در عین حال، اسرائیل‌که از تمام معیارها در جنگ عدول کرده، مورد کوچک‌ترین ایراد قرار نمی‌گیرد.

او به صراحت گفت: «افغانستان پس از چهار دهه تهاجمات، جنگ و هرج‌ومرج وقتی به‌سوی امنیت و ثبات گام برمی‌دارد، با به کارگیری حقوق بشر مورد تحریم قرار می‌گیرد.»

آقای متقی در این کنفرانس همچنان امارت اسلامی افغانستان را بخشی از امت اسلامی عنوان کرد و در ادامه خاطرنشان ساخت که ظلم جاری بر غزه و فلسطین اشغالی را محکوم می‌کند و مبارزه‌ی مردم فلسطین را بر اساس نصوص شرعی و حقوق بین‌الدول یک امر مشروع و قانونی می‌داند.

روز گذشته کنفرانس تهران به میزبانی جمهوری اسلامی و با حضور نمایندگان ۴۰ کشور برگزار شده بود.

Related Articles

Back to top button