افغانستانزنان و حقوق بشر

ادامه‌ی واکنش‌ها و اظهارات متفاوت به بازداشت زنان و دختران از سوی طالبان

بیان‌نیوز – هم‌زمان با انتشار گزارش‌ها مبنی بر بازداشت دختران به‌اتهام بدحجابی از سوی طالبان، شماری از علمای شیعه در ولایت‌های بلخ و دایکندی، چنین گزارش‌هایی را در این ولایات به‌دور از حقیقت می‌دانند. در حالی‌که کارشناسان سازمان ملل از طالبان می‌خواهند بازداشت دختران را متوقف کنند.

در هفته‌های پسین، ادامه‌ی بازداشت دختران به‌اتهام عدم رعایت حجاب مورد نظر، سروصداهای زیادی را میان کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است. برخی از کاربران از این اقدام طالبان حمایت کردند و برخی دیگر هم آن را نقض حقوق زنان دانستند.

عالم دینی در ولایت دایکندی

در ادامه‌ی این واکنش‌ها، شماری از علمای دینی در ولایت دایکندی، روز جمعه(۱۳ دلو) در یک گردهمایی مردمی، گزارش‌های بازداشت دختران در این ولایت را به‌اتهام بدحجابی، دور از حقیقت دانستند.

این علمای دینی با بیان این‌که مردم دایکندی روابط نزدیک با حکومت طالبان دارند، تاکید ورزیدند که وظیفه‌ی مسوولان است تا همه‌ی مردم را از منکرات دور نگهدارند.

در همین حال برخی دیگری از علمای شیعه در ولایت بلخ از تطبیق حجاب در این ولایت اعلام حمایت کردند و در عین حال، ادعاها در خصوص برخورد مناسب با اهل تشییع را بی‌اساس و تبلیغات خواند.

عالم دینی در ولایت بلخ

به گفته‌ی آن‌ها کسانی‌که برای حفظ منافع شخصی‌شان میان اقوام بی‌اتفاقی ایجاد می‌کنند، جایی در این کشور ندارند.

بیانیه‌ی کارشناسان سازمان ملل در مورد بازداشت دختران

اما از سوی دیگر، گروهی از کارشناسان سازمان ملل‌متحد طی گزارشی، از بازداشت زنان و دختران توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف این روند شده‌اند.

در این بیانیه‌ی کارشناسان آمده که زنان و دختران با مشکلات جدی در بازداشتگاه‌ها مواجه هستند که در برخی موارد روزانه تنها یک وقت وعده غذایی دریافت می‌کنند و در برخی موارد دیگر هم مورد خشونت و تهدید هم قرار گرفته‌اند.

کارشناسان گفته‌اند: «سپردن مسوولیت لباس زنان به مردان عاملیت زنان را نقض می‌کند و باعث نهادینه‌شدن تبعیض و تداوم کنترل زنان و دختران از سوی مردان شده و جایگاه آنان را در جامعه کاهش می‌دهد.»

با این حال نوارهای تصویری متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد شماری از دختران به‌دلیل عدم رعایت حجاب از سوی نیروهای امر به معروف طالبان بازداشت می‌شوند.

مسوولان حکومت طالبان، بازداشت دختران را به‌اتهام عدم رعایت حجاب تایید کرده‌اند و گفته‌اند که این اقدام به‌خاطر جلوگیری از ترویج بدحجابی صورت گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان به رسانه‌های افغانستان گفته بود که گروهی از دختران از سوی حلقات بیرونی موظف شده بودند تا بدحجابی را ترویج کنند.

مجاهد افزوده که هیچ دختری به‌اتهام بدحجاب بودن آن زندانی نشده است، بلکه با حضورداشت اعضای خانواده‌ی‌شان به‌خاطر رعایت حجاب مورد نظر، توصیه صورت گرفت.

Related Articles

Back to top button