افغانستاناقتصادی

شهروندان کابل: قدرت خرید را از دست داده‌ایم

فیاض

بیان‌نیوز – هم‌زمان با فرا رسیدن عید سعید فطر، شماری از شهروندان کابل می‌گویند که به‌دلیل مشکلات اقتصادی و نبود اشتغال‌زایی قدرت خریدشان را از دست داده‌اند.

احمد امامی، یکی از باشندگان شهر کابل به بیان‌نیوز گفت که چندین سال در بخش‌های اداره‌ی یک موسسه داخلی کار می‌کرد، اما با سقوط آن از کار بیکار شده است.

احمد می‌گوید که از یک سال بدین‌سو در جست‌وجو کار است، اما نمی‌تواند که کار دایمی و با ثبات پیدا کند و این چالش، سبب شده که چرخه اقتصادی خانواده‌اش از حرکت باز بماند.

او افزود که با این‌که عید فرا رسیده است و اعضای خانواده‌اش از او انتظار دارد، اما نمی‌تواند همانند گذشته شیرینی و میوه به سفره‌ی خانه‌اش بچیند.

به گفته‌ی این باشنده‌ کابل، با این که قیمت‌ها در بازارهای افغانستان کاهش یافته است، اما وقتی اشتغال‌زایی نباشد، مردم بازهم نمی‌توانند مواد اولیه و از جمله مواد خوراکی را تامین کند.

از سوی هم امیر حسین، یکی دیگری از شهروندان کابل که از رشته‌ی هنرهای زیبا فارغ شده است، از دو سال بدین‌سو بیکار است و همواره تلاش کرده تا شغلی برای حل مشکلات اقتصادی‌اش پیدا کند، اما موفق نشده است.

این باشنده کابل همچنان بیان می‌کند که دیگر عید و مناسبت‌ها در افغانستان به دل مردم چنگ نمی‌زند، زیرا هرچیزی در این کشور بستگی به توان مالی مردم دارد.

او که قبلا حرفه دکان‌داری داشت، اما با کمرنگ شدن بازار و کاهش قدرت خرید مردم، کسب‌وکارش را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند همانند گذشته برای خود و فامیلش، درامد داشته باشد.

امیرحسین براین باور است که از یک‌سو طالبان کسب و کار مردم را گرفته است و از سوی دیگر، مالیات کمرشکن بر مردم اعمال کرده است.

با این حال، باشندگان کابل براساس چشم‌دیدشان می‌گویند که برعکس مردم، طالبان اما بیشتر از دیگران از بازار خرید می‌کنند و برای عید آمادگی می‌گیرند.

Related Articles

Back to top button