افغانستانگزارش ویژه

واکنش رهبران سیاسی افغانستان به حمله‌ی نظامی ایران بر اسرائیل

بیان‌نیوز – شماری از رهبران سیاسی افغانستان به حمله‌ی نظامی و تلافی‌جویانه‌ ایران بر اهدافی در داخل اسرائیل واکنش نشان داده‌ و اقدام تهران را دفاع مشروع دانسته‌اند.

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان، داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی حکومت پیشین، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و شمار دیگری از رهبران سیاسی بیانیه صادر کرده و به نحوی از حمله ایران حمایت کرده‌اند.

داکتر عبدالله گفته است: «اسرائیل با حمله به قونسلگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه قانون بین‌الدول، کنوانسیون‌های بین‌المللی مصونیت نمایندگی دیپلماتیک و عرف بین‌المللی را نقض کرد.»

در پیام آقای عبدالله به وضوح بیان شده که پاسخ ایران به اسرائیل، یک اقدام دفاعی و عکس‌العمل در برابر نقض حاکمیت ملی ایران به‌شمار می‌رود.

آقای عبدالله همچنان تشدید درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل را به افغانستان ارتباط داده و گفته است که ایران میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان است و این تنش بر وضعیت افغانستان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

از سوی هم حامد کرزی،‌ رییس‌جمهوری پیشین افغانستان نیز در پیامی ابراز نگرانی کرده که صلح بین‌المللی با زیاد شدن جنگ‌ها، بحران‌ها و نقض قوانین و اصول بین‌المللی، شدیدا مورد تهدید قرار گرفته است.

کرزی افزوده که حمله‌ی اسرائیل بر قنسولگری ایران در دمشق، یکی از موارد جدید آن بود که با پاسخ جمهوری اسلامی ایران به مثابه حق مشروع دفاع از خود مواجه گردید.

مسوولیت حمله بر دوش اسرائیل است

گلبدین حکمتیار نیز در پیامی گفته که پاسخ ایران به حمله بر کنسولگری‌اش، حق مسلم تهران بود و مسوولیت این حمله به زمامداران شرور اسرائیل و حامیانش بر می‌گردد.

او گفت: «این یک توسعه مثبت است که در جهان اسلام، کشوری را می‌یابیم که در برابر امریکا در منطقه راه عکس‌العمل و انتقام باالمثل را انتخاب می‌کند، نه سکوت ننگین و تسلیمی ذلت‌بار را.»

در همین حال وزارت خارجه‌ی طالبان نیز به گونه‌ی رسمی پیام صادر کرده و اقدام نظامی ایران را دفاع مشروع دانسته است.

در اعلامیه‌ وزارت خارجه‌ی طالبان آمده است: «رژیم صهیونیستی در ادامه‌ی جنایت‌های خویش به تاریخ اول اپریل سال جاری بخش قونسلی سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه را خلاف تمامی موازین دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی هدف قرار داد که پاسخ به آن، جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اقدام دفاعی و مشروعی انجام داد.»

وزارت خارجه‌ی طالبان همچنان در ادامه افزوده که اسرائیل از اکتوبر سال گذشته بدین‌سو در ادامه‌ی نسل‌کشی بیش از ۳۳ هزار غیر نظامی در غزه، با نقض حریم سایر کشورها و گسترش ناامنی‌ به اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه تلاش کرده است تا توجه جهان را از جنایاتش در غزه منحرف سازد.

طالبان از جامعه‌ی جهانی خواسته است تا برای جلوگیری از گسترش بحران در خاور میانه، تلاش‌های جمعی خود را برای توقف جنایت‌های اسرائیل تسریع ببخشد.

Related Articles

Back to top button