افغانستانگزارش ویژه

نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر از دیدارهای «خودسرانه» با مقام‌های خارجی منع شدند

بیان‌نیوز – برخی از رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، نمایندگانش را در دوحه، پایتخت قطر از ملاقات با مقام‌های خارجی منع کرده است.

نسخه‌ای از حکم رهبر طالبان که به رسانه‌ها درز کرده، آمده است که هر نوع دیدار خودسرانه، آشکار و پنهان با مقام‌های خارجی منع است.

براساس این حکم، دلیل ممنوعیت نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر، جلوگیری از ایجاد شکاف میان طالبان عنوان شده است.

از سوی هم، منابع از ولایت قندهار به افغانستان‌اینترنشنال گفته‌اند که در این مورد نشستی به رهبری ملاهبت‌الله برگزار شده است.

در این نشست تاکید شده که از اقدامات مغرضانه و خودسرانه در صفوف طالبان جلوگیری صورت گیرد.

طبق گزارش‌های منتشرشده، رهبر طالبان همچنان دستور داده که جزییات دیدارهای نمایندگان دفتر سیاسی در قطر با خارجی‌ها و جزییات سفر نمایندگان طالبان به قطر چند روز قبل باید با دفتر قندهار شریک ساخته شود؛ در صورت عدم دریافت پاسخ، از سفر به قطر خودداری شود.

همچنان گفته می‌شود که در صورت عدم رعایت دستور، سرپیچی از حکم «امیرالمومنین» طالبان شمرده می‌شود و این امر، شکاف دشمنی را در میان طالبان ایجاد خواهد کرد.

در این نشست مطرح شده که هدف داعش فقط هدف قراردادن اعضای طالبان نیست، بلکه با ایجاد اختلاف در صفوف، تلاش دارند تا خودشان را جابه‌جا کنند و با تقسیم کردن طالبان به اهداف‌شان برسند.

عدم واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان

در این نشست رهبری طالبان در ولایت قندهاربه چگونگی کرسی افغانستان در سازمان ملل‌متحد به طالبان اشاره شده است.

براساس اظهارات منابع، رهبر طالبان تاکید کرده که با وجود تلاش‌های مکرر، اما هنوز هم این کرسی به طالبان واگذار نشده است.

به گفته‌ی منابع، طالبان بار دیگر به شدت مخالف تعیین نماینده‌ی ویژه سازمان ملل برای افغانستان است و این اقدام به هیچ صورت قابل پذیرش نخواهد بود.

مسوولان حکومت سرپرست طالبان تاکنون به گونه‌ی رسمی در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که در ماه‌های اخیر، نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر با مقام‌های خارجی دید و بازدید داشته‌اند و در عین حال، ملایعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان اخیرا به دوحه پایتخت قطر دیدار کرده بود.

معاون وزیر داخله طالبان: نظام سیاسی فقط با موجودیت طالبان کافی نیست

Related Articles

Back to top button