افغانستانامنیت

وزیر دفاع روسیه: تهدیدهای امنیتی علیه کشورهای منطقه از افغانستان سرچشمه می‌گیرد

بیان‌نیوز – سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است که عامل اصلی تهدیدها علیه کشورهای عضو سازمان شانگهای از افغانستان سرچشمه می‌گیرد.

او این اظهارات روز جمعه(۷ ثور) در نشست وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان مطرح کرده است.

وزیر دفاع روسیه در سخنرانی خود، از تلاش‌های ایالات متحده برای بازگشت به قدرت در آسیای مرکزی و جنوبی پس از خروج از افغانستان، به شدت انتقاد کرد.

شویگو در ادامه‌ی سخنانش همچنان بیان کرده که گروه‌های تروریستی به‌دلیل وضعیت ناپایدار سیاسی در خاک افغانستان پناه می‌گیرند.

به گفته‌ی وزیر دفاع روسیه، استقرار زیر ساخت‌های نظامی امریکا در منطقه، تهدید مستقیم برای ثبات سازمان همکاری شانگهای دانسته می‌شود و این اهداف باید تهدید مستقیم علیه ثبات سازمان همکاری شانگهای عنوان شود.

وزیر دفاع روسیه با انتقاد از تلاش‌های امریکا خاطرنشان ساخت که واشنگتن برای حفظ خود، سیستم امنیتی جدیدی را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تحمیل می‌کند.

سرگئی شویگو در سخنرانی خود در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای از شرکت‌کنندگان خواست تا از ثبات این سازمان در برابر «تأثیرات مخرب» خارجی محافظت کنند.

او به طور خاص به تلاش‌های «انقلاب‌های رنگی» اشاره کرد و خواستار ایجاد سیستمی شد که در آن امنیت همه کشورهای اوراسیا به طور مساوی تضمین شود.

گفتنی است، حملات هم‌زمان داعش در قندهار در جنوب افغانستان و در حومه‌ی شهر مسکو روسیه، نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را از قدرت‌گیری داعش، به وجود آورده است.

این چندمین‌باری است که مقام‌های ارشد روسیه از ظهور تهدیدهای امنیتی از ناحیه‌ی افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

با این حال، دو روز پیش نماینده‌ی ویژه روسیه برای افغانستان به کابل آمد و با مقام‌های ارشد طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

افزون براین، طالبان اما حضور گروه‌های مسلح و به‌ویژه داعش را در افغانستان رد می‌کند.

مولوی محمدیعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان در اظهاراتی گفته است که داعش در افغانستان حضور فزیکی ندارد.

جنرالان پیشین ارتش امریکا: طالبان تمام مواد موافقت‌نامه دوحه را نقض کردند

Related Articles

Back to top button