افغانستانسیاسی

اشرف غنی: امریکا و سازمان ملل عامل اصلی فساد در افغانستان بودند

بیان‌نیوز – اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان، ایالات متحده و سازمان ملل‌محد را به عاملان اصلی گسترش فساد در این کشور می‌داند.

اشرف غنی این اظهارات را در هفدهمین سلسله گفت‌وگوها با داوود جنبش بیان کرده و افزوده که امریکا و و سازمان ملل مانع دیجیتال‌سازی نهادهای دولتی افغانستان می‌شدند.

او افزود که کابینه‌اش تا آخرین لحظه آمار دقیقی از نیروهای امنیتی، کارمندان وزارت معارف و آموزگاران نداشت؛ از جانبی، واشگتن یک میلیارد دالر برای دیجیتال‌سازی سیستم نهادهای امنیتی اختصاص داده بود، اما تا آخرین لحظه سیستم براساس کاغذ استوار بود.

رئیس‌جمهور پیشین گفت: «ما تا آخر نمی‌فهمیدیم که در وزارت داخله چند پولیس وجود دارد.»

به گفته‌ی اشرف غنی، مصارف هنگفتی در نهادهای امنیتی افغانستان صورت می‌گرفت، اما پول به جیب قراردادی‌های وزارت دفاع و اداره کمک‌های بین‌المللی امریکا می‌رفت.

غنی با بیان این‌که امریکایی‌ها وعده می‌داد که رقم دقیق نیروهای امنیتی را مشخص می‌سازد، تاکید ورزید که این کار تا سال ۲۰۲۱ صورت نگرفت.

رییس‌جمهور پیشین افغانستان در این سلسله‌ی گفت‌وگوهایش تایید کرد که آموزگاران خیالی در چارچوب وزارت معارف وجود داشت؛ رقم کارمندان و مکاتب وزارت معارف با کسانی‌که معاش می‌گرفتند، متمایز بود.

وی همچنان در ادامه تصریح کرد که سازمان ملل و ایالات متحده در بخش انتخابات نیز مانع دیجیتال‌سازی شدند.

اشرف غنی افزود که در سال ۲۰۰۲ به سازمان ملل‌متحد پیشنهاد دیجیتال‌سازی انتخابات ارایه شد، اما این سازمان از انجام این کار خودداری کرد و در طول چندین سال، انتخابات را به شکل سنتی آن پیش برد.

این انتقادات درست در شرایطی مطرح می‌شود که فقط چند روز از نشست دوحه می‌گذرد؛ نشستی‌که به میزبانی سازمان ملل برگزار شده بود و باعث ناامیدی مردم افغانستان شد.

رهبران سازمان شانگهای: تنها راه ثبات افغانستان تشکیل دولت فراگیر است

Related Articles

Back to top button