افغانستانسیاست

بایدن به اسرائیل: ما در افغانستان اشتباه کردیم و شما در غزه تکرار نکنید

بیان‌نیوز – جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا با اشاره به حملات اسرائیل در نوار غزه می‌گوید که ایالات متحده در افغانستان اشتباه کرده و اسرائیل این اشتباه را در غزه تکرار نکند.

بایدن روز پنج‌شنبه(۲۱ سرطان) در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت: «وقتی به اسرائیل رفتم، بعد از قتل عام که به دست حماس اتفاق افتاد، به کابینه جنگ اسرائیل گفتم اشتباه امریکا را بعد از قضیه بن‌لادن تکرار نکنید، نیازی نیست هیچ قلمروی را اشغال کنید.»

رییس‌جمهور امریکا با بیان این‌که اسرائیل افراد مقصر را بازداشت کند، افزود: «می‌دانید من کاملا مخالف اشغال افغانستان بودم و این‌که این کشور را بخواهیم یکپارچه کنیم. وقتی بن‌لادن را کشتیم، باید کنار می‌کشیدیم، هیچ‌کسی قادر نبود و نمی‌بود که افغانستان را یکپارچه کند، از کشت‌زارهای خشخاش در جنوب تا کوهستان‌های شمال.»

به گفته‌ی بایدن، اسرائیل نباید اشتباه امریکا را که در افغانستان مرتکب شد، در غزه تکرار کند؛ باید آن افراد خبیث مثل یحیی سنوار را پیدا کند. «برای‌شان(کابینه جنگ اسرائیل) گفتم که من بمب‌های دو هزار پوندی نمی‌دهم که در مناطق مسکونی استفاده کنید و تلفات انسانی داشته باشد.»

جو بایدن در ادامه‌ی اظهاراتش خاطرنشان ساخت، وقتی‌که راکت‌ها و موشک‌های بالستیک ایران به اسرائیل انجام شد، کشورهای عرب و اروپا را یکپارچه کرد که از اسرائیل دفاع کند و این یک درس باورنکردنی بود.

این چندمین‌باری است که جو بایدن در خصوص عدم اتحاد بزرگان سیاسی و مردم افغانستان سخن می‌زند.

پیش از این نیز گفته بود که هیچ کسی قادر به متحد کردن افغانستان نیست؛ اظهاراتی‌که خشم و نارضایتی نخبگان سیاسی و مردم افغانستان را در پی داشته است.

سران ناتو روسیه را مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید جهانی عنوان کردند

Related Articles

Back to top button