افغانستانامنیت

بازداشت اعضای داعش از کابل و ننگرهار؛ داعش از بلوچستان پاکستان وارد افغانستان می‌شود

بیان‌نیوز – ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت طالبان می‌گوید که در عملیات تازه نیروهای آن‌ها، تعدادی از اعضای شاخه خراسان داعش از کابل و ننگرهار بازداشت شده‌اند.

مجاهد روز دوشنبه(9 میزان) در پلتفرم ایکس نوشته که افراد بازداشت‌شده داعشی، عاملان حمله بر ریاست عمومی تعقیب و نظارت بر فرامین و احکام و حمله به گردشگران خارجی در ولایت بامیان، بودند.

به گفته‌ی سخن‌گوی طالبان، از مخفیگاه طراح و تنظیم‌کننده این حملات یک تبعه تاجیکستانی نیز بازداشت شده که قصد حمله انتحاری داشت.

با این حال، طالبان اما تعداد بازداشت‌شدگان داعشی را اعلام نکرده است.

براساس اظهارات مجاهد، از مخفیگاه اعضای داعش در کابل و ننگرهار یک واسکت انتحاری، دو میل سلاح و مهمات نیز به دست نیروهای طالبان افتاده است.

ذبیح‌الله مجاهد در ادامه نوشته که در تحقیقام مشخص شده که حمله‌کنندگان به کارمندان ریاست عمومی تعقیب و نظارت بر فرامین از یک کمپ آموزشی شاخه خراسان داعش از «مستونگ» بلوچستان به افغانستان آمده بودند.

این مقام طالبان گفته است: «همچنان در تعقیب این عملیات‌ها، در تعدادی از عملیات‌های دیگر در ولایت‌های کابل و فاریاب، دو نفر از این فتنه‌گران کشته شده و تعدادی هم زنده بازداشت شدند. در میان آن‌ها هم افرادی هستند که به تازگی از کمپ تعلیمی شاخه داعش خراسان از مستونگ بلوچستان وارد افغانستان شده بودند.

سخن‌گوی طالبان با بیان این‌که داعش در بلوچستان مراکز و کمپ‌های آموزشی دارد، افزود که پس از بین بردن داعش توسط قطعات خاص طالبان، رهبران و اعضای باقی‌مانده شاخه خراسان داعش با کمک بعضی سازمان‌های استخباراتی، به بلوچستان و خیبرپختونخواه منتقل شدند.

مجاهد بیان کرده است: «از این مراکز جدید هم در افغانستان و هم در دیگر کشورها حملاتی انجام می‌دهند و نیز در بلوچستان و خیبرپختونخوا علمای دینی و اعضای گروه‌های دینی، مذهبی و سیاسی را هدف قرار می‌دهد و برخی از جهات از آن‌ها برای اهداف شوم خود استفاده می‌کنند.»

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، روابط میان کابل – اسلام‌آباد به طور فزاینده‌ای پرتنش شده است و در بسیاری از موارد به درگیری‌های مرزی پرداخته‌اند.

مقام‌های پاکستانی همواره اعلام کرده‌اند که گروه‌های تروریستی از جمله تی‌تی‌پی با استفاده از خاک افغانستان، امنیت پاکستان را به چالش کشیده‌اند، اما این ادعاها همواره از سوی طالبان افغانستان رد شده است.

گزارش دبیرکل سازمان ملل: در سه ماه بیش از دو هزار رویداد امنیتی در افغانستان ثبت شده است

Related Articles

Back to top button