افغانستانزنان و حقوق بشر

سران بریکس از طالبان خواستند که ممنوعیت آموزش دختران را لغو کنند

بیان‌نیوز – اعضای بریکس روز چهارشنبه(2 عقرب) با انتشار اعلامیه‌ی مشترک، از طالبان خواستند که ممنوعیت آموزش دختران افغانستان را لغو و به حقوق اساسی مردم از جمله گروه‌های قومی احترام بگذارند.

سران بریکس در پایان شانزدهمین نشست خود به تامین حقوق اولیه شهروندان افغانستان از جمله حقوق زنان، دختران و گروه‌های مختلف قومی در این کشور تاکید ورزیدند.

به گفته‌ی این اعلامیه، جامعه‌ی جهانی در این شرایط کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان ارایه کنند و در عین حال، طالبان نیز منع آموزش دختران در دوران متوسطه و عالی را حذف کنند.

اعضای بریکس در اعلامیه اظهار کرده‌اند که باید اقدامات قابل مشاهده و قابل تایید بیشتری در افغانستان صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی استفاده نمی‌شود.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: «ما از افغانستان به‌عنوان یک کشور مستقل، متحد و صلح‌آمیز که عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر باشد، پشتیبانی می‌کنیم.»

بریکس گفته که بر نقش اولیه و مؤثر پلتفرم‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه افغانستان در حل مسئله این کشور تاکید می‌کند و در عین حال از تلاش‌های ابتکارات منطقه‌ای برای تسهیل حل و فصل افغانستان استقبال می‌کند.

شانزدهمین اجلاس سران بریکس با حضور ۳۶ کشور و ۶ سازمان بین‌المللی از روز سه‌شنبه یکم عقرب در شهر کازان جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه آغاز به کار کرد و تا پنجشنبه سوم عقرب ادامه خواهد داشت.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در سال ۱۳۸۹ با مشارکت برازیل، روسیه، هند و چین در روسیه تاسیس شد و در سال ۱۳۹۰ افریقای جنوبی نیز به این گروه ملحق شد.

رهبران چین، هند و روسیه در مورد جنگ اوکراین گفت‌وگو کردند

اخبار مرتبط

Back to top button