افغانستانسیاسی

جریان‌های سیاسی: برگزاری نشست دوحه در غیاب مردم امتیازدادن به طالبان است

بیان‌نیوز – گروهی از جریان‌های سیاسی و جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان به برگزاری سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل واکنش نشان داده و آن را به نفع مردم افغانستان نمی‌دانند.

اعلامیه‌ی مشترک جریان‌های سیاسی روز چهارشنبه(۱۶ جوزا) منتشر شده و در آن آمده است که تجارب چهار دهه گفت‌وگو و برگزاری چنین نشست‌ها ثابت کرده که هرگاه به اراده‌ی مردم به عنوان صاحبان اصلی این کشور بی‌توجهی صورت گیرد و به ریشه‌های اصلی بحران پرداخته نشود، چنین اقدامات سیاسی نمایشی هرگز مشکل افغانستان را حل نکرده و برعکس، بر پیامدهای بحران نیز خواهد افزود.

در اعلامیه آمده است: «افغانستان تحت سلطه‌ی طالبان قرار داشته و فاقد دولت مشروع می‌باشد. بنابراین، افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان آن‌هم به صورت ساختارمند و منسجم در صورتی معنا دارد که اراده و منافع تمام مردم و اقوام مدنظر قرار گرفته، احزاب، جریان‌های سیاسی دخیل در قضایا و جنبش‌های اعتراضی زنان به عنوان تبیین‌کننده اراده‌ مردم، اقوام و زنان در مقابل اختناق، تروریسم، تبعیض و آپارتاید مسلط بر کشور در اجلاس حضور داشته و در مورد تعامل بین‌المللی با افغانستان گفت‌وگو شنود نمایند.»

به گفته‌ی جریان‌های سیاسی، در چنین وضعیت هرنوع گفت‌وگو در غیاب نمایندگان اصلی مردم افغانستان زیر هر عنوان در حقیقت امتیازدادن به گروه طالبان است.

این جریان‌های سیاسی همچنان خاطرنشان ساخته‌اند که طالبان در نشست دوحه حق نمایندگی از مردم افغانستان را ندارند.

گفتنی است، سومین دور نشست دوحه در ۳۰ جون به میزبانی سازمان ملل و اشتراک نمایندگان ویژه‌ی کشورها برای افغانستان برگزار خواهد شد.

Related Articles

Back to top button