افغانستانزنان و حقوق بشر

اوتنبایوا: بازداشت دختران به‌دلیل عدم رعایت حجاب، تحقیرکننده و خطرناک است

بیان‌نیوز – روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد و رییس هیات معاونت این نهاد در افغانستان(یوناما) در واکنش به بازداشت دختران به‌دلیل عدم رعایت حجاب اسلامی واکنش نشان داده، آن را تحقیرکننده و خطرناک دانسته است.

یوناما روز پنج‌شنبه(۲۱ جدی) به نقل از اوتنبایوا در پیامی گفته است: «توقیف‌ها بدنامی بزرگی را به همراه دارد که زنان افغان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. این امر اعتماد عمومی را همچنان از بین می‌برد.»

این نهاد همچنان بازداشت دختران و زنان را خودسرانه عنوان کرده و افزوده است که یوناما از این رفتار مقام‌های حاکم به شدت نگران است.

در پیام یوناما یوناما آمده است: «از اول جنوری در ولایت‌های کابل و دایکندی یوناما مجموعه‌ای از کمپاین‌های تنفیذ احکام حجاب را توسط وزارت امر به معروف و پولیس مقام‌های حاکم ثبت کرده است.»

به گفته‌ی دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد، در کابل به شمار زیادی از زنان و دختران هشدار داده شده و یا بازداشت شده‌اند و نیز، در ولایت دایکندی زنان و دختران بازداشت شده‌اند.

یوناما همچنان خاطرنشان ساخته است که درحال بررسی اتهامات مربوط به بدرفتاری و بازداشت‌های غیرقانونی است و این‌که جوامع اقلیت‌های مذهبی و قومی به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر عملیات اجرایی قرار می‌گیرند.

این نهاد افزوده که برای اطمینان از آزادی، یک محرم و یا سرپرست مرد، ملزم به امضای نامه‌ای است که ضمانت اجرای آینده‌ را تضمین می‌کند، وگرنه مجازات می‌شود. «یوناما همچنین ادعاهایی مبنی بر این‌که در ازای آزادی درخواست پرداخت شده است، را نیز بررسی می‌کند.»

یوناما با بیان این‌که از سرکوب فعلی زنان به‌دلیل ترس از بازداشت خودسرانه هراس دارد، تاکید ورزیده که این اقدامات، دختران و زنان را به انزوای بیشتری سوق می‌دهد.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل‌متحد بیان کرده است: «یوناما این موضوعات را مستقیما با مقامات حاکم مطرح کرده و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان گردیده است.»

این نهاد به طالبان تاکید ورزیده که افغانستان به عنوان یک دولت عضو هفت سند کلیدی حقوق بشر بین‌المللی باقی مانده است و نیز شورای امنیت سازمان ملل از طالبان خواسته که به سرعت پالیسی‌ها و اقداماتی را که بهره‌مندی زنان و دختران از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محدود می‌کند، معکوس کنند.

با این حال، نیروهای امنیتی طالبان طی دو هفته‌ی اخیر، شمار زیادی از زنان و دختران را به‌دلیل عدم رعایت حجاب از بخش‌های مختلف شهر کابل بازداشت کرده‌اند.

هم‌زمان با این اقدامات، مسوولان طالبان گفته‌اند که گروهی از دختران از سوی برخی حلقات بیرونی موظف شده بودند تا بدحجابی را در کابل ترویج کنند.

 

Related Articles

Back to top button