افغانستانسیاسی

طالبان: رسانه‌ها در افغانستان آزادانه فعالیت دارند

بیان‌نیوز- 14 ثور 1401

حکومت مستقر در کابل در پیامی به‌ مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرده که هم‌اکنون شمار زیادی از رسانه‌ها در افغانستان فعالیت آزادانه دارند و هیچ‌گونه محدودیتی علیه آن‌ها اعمال نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی عمومی حکومت سرپرست طالبان در تویتی، روز جهانی آزادی مطبوعات را تبریک گفته و حمایت طالبان از رسانه‌ها را بیان کرده است.

سخنگوی طالبان، انتقادات و نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی را از محدودسازی رسانه‌ها، بی‌جا خوانده و تاکید ورزیده است که رسانه‌های افغانستان در چارچوب قوانین، فعالیت آزاد دارند.

حکومت طالبان قانون رسانه‌های همگانی را که در حکومت پیشین نافذ شده بود، اجرایی اعلام کرده؛ اما نهادهای رسانه‌‌ای می‌گویند که طالبان تاکنون به این قانون پابند نبوده‌اند.

سخن‌گوی طالبان در ادامه با اشاره‌ به تعطیلی «حدود نیمی» از رسانه‌های افغانستان اضافه کرده است که رسانه‌هایی‌ که بعد از خروج نیروهای امریکایی فعالیت‌شان متوقف شده، علت آن طالبان نه، بلکه از دست‌دادن بودجه است که به‌ادعای او، بعضی سفارت خانه‌ها شماری از رسانه‌ها را به‌خاطر اهداف‌شان تمویل می‌کردند.

مجاهد اطمینان داده است که طالبان تا حد ممکن در رفع مشکلات اقتصادی رسانه‌ها با آن‌ها همکاری خواهند کرد.

سخن‌گوی طالبان در بخشی از پیام خود گفته است که اکنون در زندان‌های این گروه هیچ خبرنگاری زندانی نیست.

با این حال، به تازگی سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی افزوده  که افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۲ با سقوط ۳۴ رتبه در جایگاه ۱۵۶ قرار گرفته است.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button