افغانستانزنان و حقوق بشر

طالبان: زنان بی‌حجاب تنبیه می‌شوند

بیان‌نیوز- 17 ثور 1401

حکومت سرپرست طالبان به تازگی دستورالعمل‌های جدیدی را علیه زنان روی دست گرفته که براساس آن، زنان در صورت عدم رعایت حجاب، تنبیه و ولی آن‌ها به زندان محکوم خواهند شد.

وزارت امر به معروف طالبان، امروز شنبه(17 ثور) دستور العمل تازه‌ی حکومت‌شان را در یک نشست عمومی، همه‌گانی کرد.

حکومت طالبان در این دستور العمل‌، برقع(چادری) را حجاب با عزت برای زنان افغانستان معرفی کرد و طبق این دستورالعمل، زنان بی‌حجاب محاکمه و در صورتی‌که وظیفه داشته باشند، از اداره اخراج خواهند شد.

«زن بی‌حجاب در قدم اول خانه‌اش معلوم شود و به ولی‌اش توصیه و تنبیه گردد. ولی‌اش به ریاست مربوطه احضار گردد، ولی‌اش سه روز بندی شود و ولی‌اش به محاکم سپرده شود تا به سزای مناسب محکوم گردد.» این از مواردی سخت‌گیرانه‌ای طالبان علیه زنان است که در دستورالعمل تازه‌ی آن‌ها صریح آمده است.

حکومت سرپرست طالبان، همچنان حجاب را برای همه‌ی زنان افغان تعریف کرده و نیز تاکید ورزید که حجاب باید طوری باشد که در آن تنها چشم زنان دیده شود.

وزارت امر به معروف طالبان در نشست امروز، اعلام کرد که این دستورالعمل از سوی رهبری آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است و نیز این وزارت از مسوولان وزارت‌های حج او اوقاف، معارف، ریاست عمومی استخبارات و ملاامامان مساجد خواسته که در تطبیق این دستورالعمل بسیج شوند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان، پس از پانزدهم ماه اگست سال گذشته، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را علیه زنان افغان اعمال کرده است که این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت کاری، ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و ممنوعیت سفر زنان می‌شوند.

هرچند، جامعه‌ی جهانی فشارهای زیادی را در قبال این محدودیت‌ها بر حکومت طالبان وارد کرده اما تاهنوز حکومت مستقر در کابل به این فشارها تن نداده است.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button