افغانستانزنان و حقوق بشر

دختران در کابل به حجاب اجباری طالبان«نه» گفتند

بیان‌نیوز- 19 ثور 1401

شماری از زنان و دختران در کابل در پیوند به دستورالعمل جدید طالبان مبنی بر رعایت حجاب کامل زنان، دست به اعتراض زدند.

این اعتراض، امروز دوشنبه(19 ثور) برگزار شده است و دختران شعارهایی چون«حجاب بهانه است، حذف زنان برنامه است»«بگذار نفس بکشم»«نه به حجاب اجباری» را سردادند.

شمایل توانا، یکی از دختران معتضر به بیان‌نیوز می‌گوید که طالبان از هشت ماه بدین‌سو، مردم افغانستان را گروگان گرفته و در این مدت، فقر، بیکاری، ناامنی به اوج خود رسیده است؛ اما حکومت کنونی روی چگونگی حجاب زنان تمرکز کرده است.

او با بیان این‌که هر روز نسخه پیچیده‌تر برای زنان آماده می‌شود، گفت:«دراین مدت طالبان تمام آزادی‌های فردی و اجتماعی را گرفته و عملا زنان را از جامعه حذف نموده است.»

زنان و دختران انتظار داشتند که رهبری طالبان در خصوص بازگشایی مکاتب و هم‌دیگرپذیری فرمان بدهد، اما رهبر آن‌ها تمام بحران‌های بشری و انسانی را نادیده گرفته و در مورد حجاب زن فرمان صادر کرده است.

به گفته‌ی خانم توانا، دستورالعمل طالبان برای حجاب کامل زنان غیرمنطقی بوده و شعور انسانی را در افغانستان توهین و تحقیر کرده است.

به تازگی، حکومت مستقر در کابل دستورالعمل جدیدی را برای زنان روی دست گرفته و در آن از زنان خواسته شده که حجاب کامل را رعایت کنند و علاوه براین، طالبان برقع یا چادری را بهترین حجاب برای زنان معرفی کرد.

این دستورالعمل طالبان، واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت.

سازمان ملل‌متحد، اتحادیه اروپا، امریکا و چندین سازمان بین‌المللی دیگر به این تصمیم طالبان واکنش نشان داده و تاکید ورزیدند که این گونه اقدامات طالبان بر روابط آن‌ها با جامعه‌ی جهانی تاثیر منفی خواهد داشت.

 

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button