افغانستانسیاستسیاسی

عفو بین‌الملل: جهان هرچه زودتر طالبان را برای پاسخ‌گویی وادار سازد

بیان‌نیوز- 19 ثور 1401

بارزنیوز: هم‌زمان با واکنش‌های جهانی در خصوص حجاب اجباری طالبان علیه زنان، سازمان عفو بین‌الملل از جامعه‌ی جهانی خواست که طالبان را برای عملی کردن تعهدات‌شان، هرچه سریع‌تر پاسخ‌گو سازد.

این سازمان، یک‌شنبه‌شب(18 ثور) با نشر بیانیه‌ای، اقدام اخیر طالبان را ظالمانه خوانده و اعلام کرد که از این موضوع عمیقا نگران است.

در بیانیه‌ی عفو بین‌الملل آمده است که این حکم حقوق اساسی زنان چون انتخاب لباس و گشت‌وگذار آزاد زنان را نقض می‌کند.

به گفته‌ی این سازمان، با وجود تعهد مستمر مقام‌های طالبان مبنی بر این‌که آن‌ها به حقوق زنان و دختران احترام می‌گذارند، اما آن‌ها همچنان به نقض قوانین بین‌المللی ادامه داده و زنان را در معرض تبعیض سیستماتیک مبتنی بر جنست قرار داده‌اند.

در بیانیه آمده است: «ما از مقام‌های طالبان می‌خواهیم که بدون قید و شرط و فوری اقدامات و تصمیماتی‌که حقوق زنان را نقض می‌کند، بازدارند، مکاتب متوسطه را برای دختران بازکنند و به زنان اجازه مشارکت سیاسی و اجتماعی بدهند.»

سازمان عفو بین‌المل از جامعه‌ی جهانی خواسته است که باید اقدامات فوری را در قبال پاسخ‌گوسازی طالبان روی دست گیرند تا از ادامه‌ی چنین رفتارهای خلاف حقوق بشری جلوگیری شود.

این در حالی است که طالبان اخیرا در یک حکم جدید از تمام زنان در افغانستان خواسته که حجاب اسلامی را رعایت کنند. از نظر طالبان، برقع یا چادری بهترین حجابی است که باید زنان افغان بپوشند.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button