افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

نُه ماه حکومت طالبان؛ شهروندان: پایان بحران وابسته به عمل‌کرد طالبان است

این نگرانی‌ها هم‌اکنون فربه‌تر شده است و شماری از شخصیت‌های سیاسی چون رحمت‌الله نبیل، در صدد تشکیل جبهه‌ی ضدطالبان است و این نشان می‌دهد که تنور جنگ همچنان در جغرافیای افغانستان گرم خواهد بود.

بیان‌نیوز- 25 ثور 1401

نُه ماه از استقرار مجدد حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد، در این مدت نه تنها بحران انسانی و بشری فروکش نکرده، بلکه با گذشت هر روز به ابعاد آن افزوده می‌شود.

با آمدن نیروهای طالبان و سقوط حکومت پیشین، مردم افغانستان باورمند بودند که جنگ در این کشور پایان یافته و دیگر مسلمان‌کشی و برادرکشی میان افغان‌ها وجود نخواهد داشت، اما در نُه ماه گذشته، برعکس این موضوع دارد اتفاق می‌افتد.

در سه ماه گذشته، تعدادی از افراد در شماری از ولایت‌ها تحت عناوین مختلف اسلحه برداشته و گروه‌های مسلح را شکل داده‌اند. جبهه مقاومت ملی، جبهه آزادی، جبهه وطن‌دوست و… از گروه‌های مسلحی است که فعالیت‌های نظامی‌شان را علیه حکومت مستقر کابل آغاز کرده‌اند.

با استقرار حکومت مجدد طالبان، مردم افغانستان خوش‌بین بودند که جنگ در این کشور پایان یافت و هرآن‌چه که می‌ماند، مشکلات اقتصادی چون فقر، اشتغال‌زایی و سایر موارد دیگر خواهد بود؛ اما این خوش‌بینی‌ها کم‌کم از بین می‌رود و خلاف انتظار مردم، جنگ از برخی نقاط کشور زبانه می‌کشد.

این نگرانی‌ها هم‌اکنون فربه‌تر شده است و شماری از شخصیت‌های سیاسی چون رحمت‌الله نبیل، در صدد تشکیل جبهه‌ی ضدطالبان است و این نشان می‌دهد که تنور جنگ همچنان در جغرافیای افغانستان گرم خواهد بود.

در پیوند به این موضوع، شهروندان افغانستان می‌گویند که جنگ دیگر برای مردم منتفی است و حالا فرصت در اختیار طالبان قرار دارد که از جنگ بعدی در کشور جلوگیری کند و این درست، موفقیت آن‌ها را نشان خواهد داد.

ضیا موسوی، روزنامه‌نگار در کابل به بیان‌نیوز می‌گوید که مردم دیگر توان فکر کردن به جنگ و خشونت را ندارند و این وابسته به حکومت طالبان است که چطور و چگونه از آن جلوگیری کنند.

به گفته‌ی او، نیازهای اولیه‌ی مردم افغانستان، تحکیم روابط با جهان، اشتغال‌زایی، مبارزه با فقر و عبور از حکومت انحصاری است که با عملی‌کردن این موارد، مردم جبهه‌های تشکیل‌شده‌ی نظامی را به حاشیه خواهند برد، در غیر این صورت، اگر جلب رضایت عمومی به‌دست نیاید، یقینا جنگ بار دیگر گسترش خواهد یافت.

او همچنان بیان کرد که برای حکومت جدید در کابل فرصت‌ استثنایی به‌وجود آمده است و با استفاده از این فرصت، تدبیری را بسنجد که از ویران‌گری جلوگیری نماید و این در واقع، موفقیت طالبان را در تداوم حکومت‌داری ثابت می‌کند.

در همین حال، برخی از شهروندان افغانستان براین باورند که بدیلی برای حکومت طالبان وجود ندارد، زیرا هرگروهی‌که در افغانستان به اقتدار رسیده، هر کدام به نوبه‌ی خود در حق مردم و این کشور جفا کردند.

مسعود غلامی، یکی از باشندگان کابل در این مورد افزود که بهتر است که حکومت کنونی کابل با توجه به خواسته‌ها و نیازهای اولیه مردم، حکومت کنند، پیشنهادات و راه حل‌های مردم را هم در نظر بگیرند.

او با بیان این‌که مردم از جنگ خسته شده‌اند، تاکید ورزید که با اقدامات منطقی و رفع چالش‌ها، افکار عمومی را به دست بیاورند و با این شکل می‌توان خودبه‌خود از نزاع بعدی در کشور جلوگیری کرد.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button