اجتماعیافغانستانگزارش ویژه

برنامه جهانی غذا برای دانش‌آموزان مکاتب«نان خشک» توزیع می‌کند

پس از این همه‌روزه در 70 مکتب برای بیش از 40 هزار دانش‌آموز نان خشک توزیع خواهد شد.

بیان‌نیوز- 26 ثور 1401

به تازگی، برنامه‌ی جهانی غذا(WFP) از آغاز توزیع نان خشک برای دانش‌آموزان در ولایت‌های ننگرهار، پکتیکا و جوزجان خبر داده است.

به گفته‌ی مسوولان این برنامه، پس از این همه‌روزه در 70 مکتب برای بیش از 40 هزار دانش‌آموز نان خشک توزیع خواهد شد.

با این حال، هم‌زمان با این اخیرا سازمان ملل‌متحد نیز از کاهش بزرگ کمک‌های بشری به مردم افغانستان هشدار داده است. این سازمان که درحال حاضر به 38 درصد مردم کمک‌رسانی می‌کند، اعلام کرده که به‌دلیل کاهش بودجه، میزان کمک‌هایش به 8 درصد کاهش خواهد یافت.

گزارش تازه‌ی سازمان ملل‌متحد نشان می‌دهد که به علت فروپاشی اقتصاد و خشک‌سالی در افغانستان، نزدیک به 20 میلیون شهروندان افغانستان با گرسنه‌گی شدید روبه‌رو هستند.

توزیع نان خشک از سوی برنامه‌ غذایی جهانی واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی درپی داشته است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که توزیع نان خشک برای دانش‌آموزان در مکاتب، نشان‌دهنده عمق فقر و تنگ‌دستی مردم افغانستان است.

به‌دنبال این نگرانی‌ها، نهادهای دولتی تحت کنترل طالبان می‌گویند که کاهش کمک‌های جامعه‌ی جهانی و نهادهای بین‌المللی، بر وضعیت اقتصادی افغانستان تاثیرات منفی برجای خواهد گذاشت.

عبدالطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد طالبان به پرسش خبرنگاران گفته است:«ما از طریق دیپلماسی اقتصادی کوشش می‌کنیم که این کمک‌ها نه تنها کاهش پیدا نکنند، بل روزبه‌روز افزایش یابند؛ جامعه جهانی و نهادهای بین المللی مسوولیت انسانی خود را در قبال مردم افغانستان ایفا کنند.»

نگرانی‌ها از کاهش کمک‌های بین‌المللی به افغانستان زمانی فربه‌تر شد که بحران اوکراین به‌وجود آمد. درحال حاضر اولویت کمک‌رسانی جامعه‌ی جهانی به مردم اوکراین می‌باشد و برای همین، افغانستان در حاشیه‌ی توجه جهان قرار گرفته است.

 

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button