افغانستانزنان و حقوق بشر

واکنش‌های مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی به اعمال محدودیت‌های طالبان علیه زنان

«جامعه بین‌المللی باید از اهرم فشار خود در دیدار با مقامات عملی طالبان برای پرداختن به حقوق زنان و دختران به‌عنوان یک موضوع غیرقابل مذاکره استفاده کند.»

بیان‌نیوز

سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و هیات معاونت سازمان ملل‌متحد مجددا به اعمال محدودیت‌های طالبان علیه زنان افغانستان اعتراض کرده و به‌خصوص در قبال موضع‌گیری‌های تازه‌ی طالبان(گفت‌وگوی تلویزیونی سراج‌الدین حقانی) نشان دادند.

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به اظهارات سراج‌الدین حقانی بیان کرده که حکومت طالبان بارها وعده‌ها و تعهدات‌شان را در قبال زنان نقض کرده‌اند و برای همین، تضمین‌های طالبان در حمایت از زنان بی‌معنا است.

سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته بود که هیچ کسی مخالف تحصیل دختران نیست؛ اما طالبان تلاش دارد تا شرایطی را برای عزت و امنیت دختران فراهم کند.

خانم بار در تویتی گفته که بسیاری از کشورها می‌توانند بر طالبان فشار وارد کنند که می‌تواند تاثیرگذار واقع شود ولی تاکنون چنین اقدامی نشده است.

هم‌زمان با اظهارات جنجال‌برانگیز وزارت داخله‌ی طالبان، سازمان عفو بین‌الملل از جامعه‌ی جهانی خواسته که برای احترام گذاشتن به زنان و دختران افغانستان، باید از قدرت خود استفاده کند.

این سازمان، روز سه‌شنبه(27 ثور) در تویتی گفته که با گذشت هشت ماه از استقرار حکومت طالبان، زنان و دختران همچنان با تبعیض مواجه هستند.

عفو بین‌الملل تصریح کرده است: «جامعه بین‌المللی باید از اهرم فشار خود در دیدار با مقامات عملی طالبان برای پرداختن به حقوق زنان و دختران به‌عنوان یک موضوع غیرقابل مذاکره استفاده کند.»

این نهاد بیان می‌کند که آینده‌ی زنان و دختران در افغانستان با خطر مواجه هستند و آنان از حقوق اساسی‌شان محروم شده‌اند.

به‌دنبال این واکنش‌های تندوتیز سازمان‌های بین‌المللی علیه طالبان، اما وزارت امر به معروف طالبان از کارمندان زن دفتر هیات معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) خواسته که حجاب را رعایت کنند.

یوناما همچنان این دستور ماموران امر به معروف طالبان به کارمندان زن این اداره ابلاغ کرده است.

در اطلاعیه‌ی یوناما آمده است که تیمی از وزارت امر به معروف و نهی از منکر به سازمان ملل آمده است که پرسنل زن حین گزارش‌دادن وظایف خود، حجاب داشته باشند.

به نقل از اطلاعیه‌ی یوناما، ماموران امر به معروف حتا می‌خواستند به محل کار کارمندان سازمان ملل دسترسی داشته باشند تا ببینند آیا «حجاب» وجود دارد یا خیر.

تصویری از نصب یک پوستر وزارت امر به معروف طالبان نیز در محل اداری دفتر سازمان ملل در کابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن، طالبان زنان را به رعایت حجاب توصیه شده است.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button