جهانسیاست

سویدن و فنلند درخواست کتبی را برای عضویت رسمی برای ناتو ارسال کردند

بیان‌نیوز
دولت‌های سویدن و فنلند پس از تایید پارلمان‌های‌شان، درخواست کتبی را برای عضویت رسمی به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) ارسال کردند.
سویدن و فنلند، علی‌رغم مخالفت‌های شدید روسیه، اما سرانجام درخواست عضویت به ناتو دادند. پیشتر از این، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه به این دو کشور هشدار داده بود که بی‌طرفی نظامی را در مسایل اروپای شمالی حفظ و از عضو شدن به ناتو پرهیز کنند.
به گزارش رویترز، این دو کشور امروز چهارشنبه(28 ثور9 درخواست‌های‌شان را برای پیوستن به ناتو در مراسمی به همین مناسبت به این سازمان‌ سپردند.
با این حال، گفته می‌شود که پارلمان‌های دو کشور با تایید عضویت ناتو، به بی‌طرفی دو صد ساله اروپای شمالی در منازعات جهانی پایان دادند.
از سوی هم، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز در این مراسم، این لحظه را لحظه‌ی تاریخی عنوان کرد و تاکید ورزید که باید از آن استفاده صورت گیرد.
استولتنبرگ افزود:«من به گرمی از درخواست فنلند و سویدن برای پیوستن به ناتو استقبال می‌کنم. شما نزدیک‌ترین شرکای ما هستید و عضویت شما در ناتو امنیت مشترک ما را افزایش می‌دهد.»
تصمیم برای پیوستن فنلند و‌ سویدن به ناتو در پی تهاجم روسیه به اوکراین انجام می‌شود. انتظار می‌رود کسب عضویت این دو کشور در ناتو چند هفته طول بکشد.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button