افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

طالبان به رسانه‌ها: وقتی نکتایی جبری باشد، حجاب هم جبری است

بیان‌نیوز

گزارشگر: انیسه صفدری

هم‌زمان با اوج اعتراضات در مورد دستور طالبان مبنی پوشاندن صورت مجریان زن در شبکه‌های تلویزیونی، مسوولان طالبان با اشاره به این اعتراضات می‌گویند که اگر پوشیدن نکتایی توسط مجریان مرد به اجبار تطبیق می‌شود، پس حجاب هم جبری خواهد بود.

این اظهارات، سه‌شنبه‌شب(3 جوز) توسط انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان مطرح شده است. او در تویتی گفته که مساله حجاب و نکتایی جبری برکارمندان بخش خبر، دلیل قوی مخالفان حجاب اجباری این است که به آزادی‌های فردی احترام گذاشته شود.

سمنگانی افزود است:«اما سوال بازهم این است که اگر آزادی‌های فردی معتبر باشد، پس نکتایی چرا باید جبری باشد؟ و اگر جبری شدن نکتایی درست باشد، پس جبری شدن حجاب چرا نادرست است؟ در حالی‌که حجاب امری خداوندی و شرعی است.»

دستور اخیر حکومت مستقر در کابل مبنی بر پوشش اجباری صورت زنان مجری در شبکه‌های تلویزیونی، سرخط خبرهای رسانه‌ها و موضوع چالش‌برانگیز محافل بین‌المللی شده است.

طی چند روز اخیر، اکثر رسانه‌های بین‌المللی به موضوع حجاب اجباری زنان و دختران افغانستان پرداخته‌اند و نیز، اکثر سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری به ارتباط این موضوع واکنش نشان داده و تطبیق محدودیت‌های طالبان را شوک‌آور دانسته‌اند.

سازمان ملل‌متحد، اتحادیه اروپا، دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و سایر سازمان‌های دیگر، اقدامات اخیر طالبان را مبنی بر وضع قیودات بر زنان، نکوهش کرده و خواستار رسیدگی فوری جامعه‌ی جهانی در حمایت از زنان و دختران افغانستان شده‌اند.

هم‌زمان با این موضوع چالش‌برانگیز، دیدبان حقوق بشر گزارشی را منتشر کرده که گفته است: دستور طالبان مبنی بر پوشش اجباری صورت مجریان زن در شبکه‌های تلویزیونی، نقض اشکار حقوق زنان برای آزادی بیان، نقض استقلال شخصی و باورهای مذهبی است.

این گزارش دیدبان حقوق بشر بامداد روز سه‌شنبه منتشر شده است و در این گزارش آمده که محدودیت طالبان علیه مجریان زن، مانع دسترسی به اطلاعات برای افراد معیوب در افغانستان شده است.

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود تاکید ورزیده است که حالا شرایط آن فرا رسیده است که جامعه‌ی جهانی برای حمایت از زنان و دختران افغانستان و نیز موضوعات قابل نگرانی با محوریت افغانستان، تلاش‌های بیشتری انجام دهند.

این نهاد بین‌المللی همچنان علاوه کرده که روزنامه نگاران زن در افغانستان آخرین قربانیان بحرانی هستند که به جدی ترین بحران حقوق زنان در جهان تبدیل شده است.

با این حال، دیدبان حقوق بشر در یک موضع‌گیری دیگر علیه طالبان، اعلام کرده که مقام‌های حکومت کنونی کابل با مو و صورت مجریان زن رسانه‌های خارجی مشکلی ندارند؛ اما قوانین آن‌ها فقط برای زنان افغانستان تطبیق می‌شود.

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به مصاحبه‌ای سخنگوی طالبان با شبکه العربیه، در تویتی نگاشته که گُمان می‌کرد سخنگوی طالبان با حضور در تلویزیون با مجری زن مسلمان مشکلی ندارد، ظاهرا کسی‌که موهایش را نمی‌پوشاند، چه برسد به صورتش.

خانم بار همچنان در ادامه نوشته است:«قوانین توهین‌آمیز طالبان برای آسیب رساندن به زنان افغانستان است.»

 

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button