افغانستانزنان و حقوق بشرسیاستگزارش ویژه

گزارشگر سازمان ملل: افغانستان با چالش‌های جدی حقوق بشری مواجه است

بیان‌نیوز

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل‌متحد در پایان ماموریتش اعلام کرده که افغانستان با چالش‌های جدی حقوق بشری مواجه است.

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل‌متحد در یک سفر ده روزه جهت بررسی اوضاع حقوق بشری در افغانستان به کابل آمد و با اعضای جامعه مدنی و به‌خصوص زنان، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، نمایندگان اقلیت‌های قومی و قربانیان نقض حقوق بشر دیدار کرد.

بنت در پایان ماموریتش روز پنج‌شنبه(5 جوزا) کنفرانس خبری برگزار کرد و پیرامون وضعیت حقوق بشری ابراز نگرانی نمود. او در ادامه افزود که حکومت مستقر در کابل، راهی را دنبال کند که ثبات و آزادی برای تمام مردم افغانستان و به‌ویژه زنان فراهم شود.

بررسی‌های بنت نشان می‌دهد که خصومت‌های مسلحانه در بسیاری از نقاط افغانستان متوق شده و تلفات ناشی از درگیری‌ها پس از تسلط طالبان نیز کاهش یافته است.

او اعلام عفو عمومی از سوی طالبان برای مقام‌های دولت سابق و اعضای نیروهای امنیتی پیشین را اولین گام برای آشتی خوانده؛ اما در عین حال درباره‌ی‌ گزارش‌ها مبنی بر قتل‌‌های انتقام‌جویانه‌ی اعضای سابق نیروهای امنیتی و بازرسی خانه‌های مقام‌های حکومت پیشین، نگرانی کرده است.

گزارشگر سازمان ملل در مورد بحران انسانی و اقتصادی افغانستان هم ابراز نگرانی کرده و از جامعه بین‌المللی خواسته که به ارایه حمایت‌های بشردوستانه ادامه‌ دهد و توزیع عادلانه‌ی آن را تضمین کند.

او در بخشی از اظهارات خود بیان کرده است که بسیاری از سیاست‌ها و انگیزه‌های اقدامات طالبان، بر طیف گسترده‌ای از حقوق بشر تأثیر گذشته و جامعه‌ای را ایجاد می‌کند که با ترس اداره می‌شود.

بنت در ادامه با نگرانی درباره‌ی وضعیت زنان در افغانستان، گفته است که اقداماتی مانند تعلیق آموزش دختران، موانع اشتغال زنان، عدم امکان مشارکت آنان در زندگی سیاسی و عمومی، اعمال حجاب سخت‌گیرانه و توصیه‌ی اکید به ماندن در خانه با هدف نامرئی‌کردن زنان در جامعه است.

گزارشگر سازمان ملل افزوده است که این رهنمودها با تعهدات افغانستان در چندین معاهدات حقوق بشری در تضاد است.

او از طالبان خواسته است که فوراً سیاست‌ها و دستورالعمل‌هایی را که بر زنان تأثیر منفی می‌گذارد، معکوس کنند و هم‌چنین حقوق زنان و دختران را برای مشارکت برابر در آموزش، اشتغال و سایر جنبه‌های اجتماعی در اولویت قرار دهند.

بنت در ادامه، خواستار تحقیقات در مورد حملات اخیر بر عبادتگاه‌ها و مکتب‌ها در کابل و ولایت‌های قندوز و بلخ شده که گروه داعش بخشی از این حملات را به عهده گرفته است.

او گفته است که چنین حملاتی که به‌طور خاص اعضای جوامع هزاره، شیعه و صوفی‌ها را هدف قرار می‌دهند، ماهیت‌شان سیستماتیک است و نشانه‌هایی از جنایات علیه بشریت را به همراه دارد.

برخورد تبعیض‌آمیز بنت با خبرنگاران

با این حال، شماری از خبرنگاران می‌گویند که گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل اجازه‌ی ورود به برخی از خبرنگاران نداده است.

محمد فیاض یکی از خبرنگاران به آسیاتایمز گفت که او زمانی که اطلاعیه نشست خبری ریچارد بنت را دریافت کرد، طبق درخواست، برای اجازه ورود به محل نشست، ایمیل زد؛ اما به او گفته شده که ایمیل‌های شخصی پذیرفتنی نیست و باید از طریق ایمل دفتر تقاضایش را مطرح کند.

فیاض افزوده که نزدیک به 10 تن از خبرنگاران همکارش در رسانه‌های مختلف مجبور شده‌اند از پشت دروازه برگزاری نشست مطبوعاتی ریچارد بنت به دفاتر شان بازگردند.

خبرنگاران معترض این برخورد گزارشگر ویژه سازمان حقوقق بشر ملل‌متحد را دوگانه، تبعیض‌آمیز و خلاف نورم‌های بین‌المللی خوانده‌اند.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button