افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

واکنش‌ها به بازگشت داکتر عبدالله؛ چگونگی حضور او در لویه جرگه طالبان چالش‌برانگیز خواهد بود

اسدالله پویا- بیان‌نیوز

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی حکومت پیش پس از یک سفر یک‌ونیم ماهه به هند، صبح روز شنبه(21 جوزا) به کابل بازگشت.

زمانی‌که آقای عبدالله، کابل را به قصد هند ترک کرد، دیدگاه‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی خلق شد که گویا ممکن است آقای عبدالله دوباره برنگردد.

حضور دوباره‌ی او به کابل، در شرایطی‌که حکومت سرپرست طالبان مصروف فعالیت‌های اساسی و به‌خصوص درحال برگزاری لویه جرگه می‌باشد، نیز سوالاتی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

سیدحسین فاضل سانچارکی، از نزدیکان آقای عبدالله و مقام حکومت پیشین در واکنشی گفته است:«تنگنای پرچالش حضور داکتر(عبدالله) در کابل زمانی خواهد بود که طالبان مجمع کلان خود یا لویه جرگه را تشکیل دهند و ترکیب آن کاملا یک‌جانبه و طالبانی باشد و داکتر عبدالله و کرزی و دیگران را مجبور به حضور در آن ساخته شوند. در این صورت، شرکت و عدم شرکت داکتر در این مجمع می‌تواند برای حال و آینده‌ی سیاسی او بسیار پر پیامد باشد و این همان تیغه‌ی آزمونی‌ست که سر راه داکتر کمین کرده است.»

سانچارکی در فیس‌بوکش نوشته است:«مشکل اصلی این است که طالبان آن‌چنان باد در سر دارند که هنوز حاضر نیستند دیدگاه‌های متفاوت را بپذیرند و روز به روز بر شدت وحدت دیدگاه‌های تندروانه خود می‌افزایند. در چنین وضعی حضور داکتر عبدالله در کابل بیشتر به سودجویی و سوژه‌ی تبلیغاتی آن‌ها کمک می‌کند، تا برجسته‌سازی نقش او در تحولات مثبت سیاسی.»

آقای عبدالله، هنگام ورود به میدان هوایی کابل، تصاویری را منتشر کرد و برای مردم پیام داد که«به آغوش گرم وطن» بازگشته است.

حدود ده هزار کاربر شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک، زیر تصاویر منتشر شده‌ی عبدالله واکنش نشان داده و اکثر آن‌ها گفته‌اند که دیگر وطنی نمانده که آغوشی داشته باشد.

برخی دیگری از این کاربران همچنان کامنت گذاشته‌اند که عبدالله دنبال یک سمت است، فرقی نمی‌کند که در چه حکومتی باشد.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button