افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

وال‌استریت ژورنال از «خانه‌های ساحلی» مقام‌های ارشد حکومت اشرف غنی پرده برداشت

بیان‌نیوز

به تازگی روزنامه‌ی سیاسی-اقتصادی امریکایی«وال‌استریت ژورنال» در یک گزارش تحقیقی، از خانه‌های ساحلی و گران‌قیمت وزرای مالیه‌ی حکومت اشرف غنی و مقام‌های ارشد دولت پیشین پرده برداشته است.

این گزارش که روز دوشنبه(23 جوزا) منتشر شده، در آن از اکلیل حکیمی، خالد پاینده، مصطفا مستور، عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور از وزرای مالیه حکومت اشرف غنی و مقام‌های ارشد حکومت پیشین نام برده شده است.

در این گزارش آمده که اکلیل حکیمی صاحب ده خانه مجلل در کالیفرنیای امریکا به ارزش 10 میلیون دالر خریداری کرده است و یکی از خانه‌های او که در محل لاگونا نیگوئول قرار دارد، دونیم میلیون دالر برآورد شده است.

طبق این گزارش، خالد پاینده آخرین وزیر مالیه‌ی اشرف غنی است که دو جایداد شخصی مجلل در نزدیکی واشنگتن دی‌سی خریداری کرده که ارزش هر کدام این جایدادها یک میلیون دالر گفته شده است.

پاینده اما پس از سقوط کابل به دست طالبان که راهی امریکا شد، به رسانه‌ها گفته بود که او برای تامین نیازهای اولیه زندگی‌اش در این کشور رانندگی می‌کند.

پاینده به وال‌استریت ژورنال گفته که داشتن خانه به معنای این نیست که کسی مشکل مالی نداشته باشد.

در گزارش وال‌استریت ژورنال همچنان به مقام‌های دیگر حکومت پیشین اشاره شده است؛ از جمله حمدالله محب مشاور پیشین امنیت ملی اشرف غنی و عطامحمد نور از شخصیت‌های سیاسی که چندین سال والی بلخ بود.

مصطفی مستور از نزدیکان داکتر عبدالله که چندین سال در سمت کلیدی وزارت مالیه ایفای وظیفه کرده بود، حالا صاحب املاک مجلل در دبی است.

اما او در واکنش به نشر گزارش وال‌استریت ژورنال گفته که این تنها دارایی شخصی او می‌باشد که در خارج از افغانستان سرمایه‌گذاری کرده و هیچ چیزی پنهانی وجود نداشته است.

براساس گزارش‌های منتشرشده، این مقام‌های حکومت پیشین، املاک گران‌قیمت را در زمان تصدی ماموریت‌شان و برخی دیگری املاک را پس از خروج‌شان از افغانستان خریداری کرده‌اند.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button