افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

برگزاری لویه جرگه؛ کمیسیون پی‌گیری مطالبات جامعه شیعه‌ی افغانستان به حکومت طالبان نامه می‌فرستد

‌ بیان‌نیوز

در آستانه‌ی برگزاری لویه جرگه به رهبری طالبان در کابل، کمیسیون پی‌گیری مطالبات جامعه شیعه‌ی افغانستان فیصله کرده است که نامه‌ای را به مسوولان برگزارکننده‌ی این جرگه ارسال خواهند کرد که حاوی دیدگاه‌ها و مطالبات شیعیان این کشور خواهد بود.

حکومت سرپرست طالبان، تا دو روز آینده نشست لویه جرگه را در کابل برگزار می‌کند و در آن موضوعات اساسی فعلی افغانستان به بحث گرفته خواهد شد.

روز گذشته(5 سرطان) نشست هفتگی کمیسیون پی‌گیری مطالبات جامعه شیعه‌ی افغانستان به ریاست محمد اکبری برگزار شده بود و در این نشست، موضوعات جاری افغانستان و به‌خصوص برگزاری لویه جرگه و منازعه‌ی مسلحانه در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل به بحث گرفته شد.

این کمیسیون تصویب کرده است که طی نامه‌ای به مسوولان برگزارکننده‌ی این جرگه در حکومت، متن کامل دیدگاه و مطالبات جامعه شیعه به آن‌ها فرستاده شود و از کمیته موظف برگزاری جرگه خواسته شود که مطالبات شیعیان وارد آجندا شده و در مصوبات این جرگه شامل گردد.

اعضای این کمیسیون بیان کرده‌اند که مطالبات شیعیان واضح، مکتوب و مشخص است که پیش از این نیز به مقام‌های طالبان سپرده شده است.

افزون براین، کمیسیون پی‌گیری مطالبات جامعه‌ شیعه‌ی افغانستان از شرکت‌کنندگان این جرگه خواسته‌اند که به مطالبات شیعیان که 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، توجه داشته باشند.

منازعه‌ی بلخاب؛

این کمیسیون در نشست هفتگی خود همچنان به خشونت‌های ولسوالی بلخاب ولایت سرپل تمرکز کردند و ضمن اعلام حمایت از اعلامیه شورای علمای شیعه، از طرفین جنگ خواست که به مردم ملکی بلخاب آسیبی نرسد و هر دو طرف متوجه جان و مال مردم این ولسوالی باشند.

اعضای کمیسیون با بیان این‌که جنگ به نفع مردم افغانستان نیست، خاطرنشان ساخت که همه‌ی طرف‌ها باید مسیر تعامل، تفاهم و تمکین به حقوق یک‌دیگر را در پیش گیرند.

کمیسیون پی‌گیری مطالبات جامعه‌ شیعه‌ی افغانستان از حکومت طالبان خواست که قضیه‌ی بلخاب را به عنوان موضوع«درون امارتی» به شیوه‌ی مسالمت‌آمیز حل کنند.

نیروهای طالبان پس از چهار روز درگیری، سرانجام مرکز ولسوالی بلخاب و شماری از روستاهای آن‌ را تصرف کردند و مولوی مهدی و افرادش از مرکز این ولسوالی متواری شدند.

خشونت‌های اخیر در ولسوالی بلخاب، اخیرا نگرانی‌هایی را در میان اقوام افغانستان به وجود آورده است که ممکن است، تداوم این گونه رویدادها منجر به تشدید اختلافات قومی در کشور شود.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button