افغانستانسیاستسیاسی

کمیته‌ی صلح افغان‌ها در امریکا: توسل به خشونت در بلخاب«راه برگشت» به صلح دایمی را ناهموار می‌سازد

بیان‌نیوز

کمیته‌ی صلح افغان‌ها در ایالات متحده که به تازگی ایجاد شده است، در پیوند به خشونت‌های مسلحانه ولسوالی بلخاب ولایت سرپل واکنش نشان داده است.

محمدجواد رحیمی، عضو رهبری این کمیته امروز دوشنبه(6 سرطان) اعلامیه‌ی کمیته صلح افغان‌ها را در پیوند به درگیری‌های مسلحانه‌ی ولسوالی بلخاب ولایت سرپل منتشر کرده است.

در این اعلامیه آمده است:«خبرهای تاثربار رسیده از داخل افغانستان حاکمی از این است که حملات گسترده و غیرضروری نیروهای طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، تلفات شدید مالی و جانی را در میان مردم ملکی آن دیار به بار آورده و عده‌ی کثیری از هموطنان مظلوم ما را به کوچ اجباری از منطقه مجبور ساخته‌اند.»

طبق این اعلامیه، در شرایطی‌که از یک‌سو خشم طبیعت جان و مال هزاران مردم را در ولایات پکتیکا، خوست و پکتیکا قربانی خود ساخته و از سوی دیگر، تحریم‌های بین‌المللی میلیون‌ها مردم بی‌گناه را در شهرها و روستا به سرحد قحطی و گرسنگی سوق داده‌اند که در چنین حالتی، راه‌اندازی جنگ در بلخاب و سایر مناطق این کشور، راه برگشت به صلح دایمی را برای مردم مشکل‌تر، تاریک‌تر و ناهموارتر می‌سازد.

در اعلامیه‌ کمیته‌ی صلح افغان‌ها در امریکا آمده است:«کمیته‌ی صلح افغانستان، توسل به اقدامات خشونت‌آمیز را برای حل قضایای داخلی افغانستان کاملا مضر، مخالف منافع ملی و وحدت مردم کشور می‌داند.»

این کمیته از حکومت مستقر در کابل خواسته است که هرچه زودتر به این حملات پایان دهد و راه صلح، مذاکره و تفاهم را برای حل معضلاتی‌که باعث بروز این حملات شده، در پیش بگیرد.

پس از چهار روز، نیروهای طالبان مرکز ولسوالی بلخاب ولایت سرپل را تصرف کرد و مولوی مهدی و افرادش را متواری نمود.

گزارش‌هایی از این حملات منتشر شده که هنگام عملیات نیروهای طالبان به غیرنظامیان آسیب رسیده است؛ اما حکومت طالبان تاهنوز در مورد این گزارش‌ها پاسخی ارایه نکرده است.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button