افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

حزب جمعیت: راه‌ برون‌رفت از بحران مراجعه به آرای مردم است

بیان‌نیوز

حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی در واکنش به برگزاری نشست علما که قرار است فردا برگزار شود، گفته است: طالبان در تعارض صریح با مفهوم الزامیت شورا و دموکراسی، مشروعیت را برخواسته از اراده‌ی مردم نه، بلکه مولفه‌ی غلبه از راه زور می‌دانند و باور دارند که برپایی حاکمیت از طریق جنگ مشروع می‌باشد.

حزب جمعیت امروز چهارشنبه(8 سرطان) در پیوند به برگزاری نشست علما اعلامیه صادر کرده است و در این اعلامیه تصریح شده که استفاده ابزاری از مفهوم جرگه و یا شورا به هدف مشروعیت‌سازی کاذب و تحکیم بنیان‌های حاکمیت مبتنی بر منطق غالب و مغلوب، نه تنها گرهی از گره‌های کور بحران افغانستان نخواهد گشود که روش نامطلوب تازه‌ای را بر تجربه‌های ناکام تاری کشور خواهد افزود.

در این اعلامیه بیان شده است:«از دید جمعیت اسلامی، برگزاری نشست‌های سمبولیک، فرمایشی و دور از شیوه‌های غیرِمعیاری با آجندای از قبل‌تعیین‌شده و در غیاب ساز‌و‌کارهای رجوع به اراده جمعی مردم در زمینه‌ی انتخاب نمایندگان‌شان، بحران و نمایش خودکامه‌گی را بیش‌تر به‌درازا می‌کشاند.»

حزب جمعیت همچنان خطاب به علمایی‌که در نشست اشتراک خواهند کرد، افزوده است که آن‌ها مکلفیت دارند نسبت به ابزار قرارگرفتن ارزش‌های بنیادین شریعت و مفاهیم شورا، عدالت و بیعت موضع صریح بگیرند و نگذارند عده‌ای مفهوم‌های اصولی شریعت را تحت نام‌های مختلف غبارآلود و برای اغراض سیاسی مصادره نمایند.

این حزب معتقد است که تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی و عبور از خلای مشروعیت در پذیرفتن تنوع‌ سیاسی، هویتی و مراجعه به آرای مردم است.

حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی به جامعه‌ی جهانی نیز خاطرنشان ساخت که اقدامی‌که در آن مردم به‌صورت مستقیم و شفاف سهیم نباشند و براساس اراده‌ی جمعی آن‌ها صورت نگیرد، مشروع نیست و نباید فریب چنین نشست‌ها را خورد.

برگزاری نشست علما به میزبانی حکومت کنونی کابل، واکنش‌ مخالفان سیاسی نظام فعلی را برانگیخته است. حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی و حزب وحدت اسلامی به رهبری کریم خلیلی از مخالفان طالبان هستند که نسبت به این نشست واکنش نشان داده و آن را رد کرده‌اند.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button