افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

خلیلی شایعات تعامل با طالبان را رد کرد؛ اداره‌ای که با مردم دشمنی کند، نمی‌تواند پایدار باشد

بیان‌نیوز

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب اسلامی وحدت افغانستان با اشاره به منازعه‌ مسلحانه‌ی اخیر در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل گفته است که طالبان نباید به‌منظور زهر چشم گرفتن از مخالفین، مردم ملکی و غیردخیل در جنگ را آزار و به بهانه‌های مختلف تحت فشار قرار دهند.

خلیلی، بامداد روز چهارشنبه(8 سرطان) در بیانیه‌ای به درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای طالبان و نیروهای طرف‌دار مولوی مهدی واکنش نشان داد.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در بیانیه‌ی خود نوشته است:«حال که آتش جنگ شعله‌ور گردیده است، دامنه‌ی جنگ باید به جبهه جنگ و افراد نظامی محدود گردد. طالبان نباید به‌منظور زهر چشم گرفتن از مخالفین، مردم ملکی و غیردخیل در جنگ را آزار داده و به بهانه‌های مختلف آن‌ها را تحت فشار قرار دهند.»

خلیلی به صراحت بیان کرد که اداره‌ای که با مردم دشمنی می‌کند، به آزار و اذیت مردم می‌پردازند، نمی‌تواند پایدار باشد.

او همچنان خاطرنشان ساخت که وقوع رویدادهای بلخاب یک مساله درون‌طالبانی بود که از سوی حکومت طالبان علیه یکی از فرماندهان ناراضی آن‌ها که داعیه‌ی حق‌طلبی داشت، راه‌اندازی شد.«طالبان باید تلاش می‌کردند که این معضله را به گونه‌ی درون‌امارتی حل کنند و از جنگ که دامان افراد ملکی را گرفته اجتناب می‌کردند.»

خلیلی با بیان این‌که سیاست جنگ و ارعاب، یک سیاست ناکام است، افزود که جز تعمیق بحران و کشاندن کشور به جنگ‌های خانمان‌سوز قومی و فرقه‌یی نتیجه‌ی به همراه نخواهد داشت. او در ادامه همچنان گفت:«تنها راه حل گفت‌وگوهای جامع در مورد ایجاد یک نظام اسلامی و مردم‌‌سالار مبتنی بر عدالت اجتماعی است که از یک‌سو پاسخ‌گوی نیازهای روز مردم و کشور باشد و از سوی دیگر همه‌ی شهروندان را در آن شریک و سهیم بدانند.»

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان همچنان با اشاره به شایعات نشرشده مبنی بر تعامل خود با طالبان، خاطرنشان ساخت که یک تعداد افراد مغرض و تنگ‌نظر برای مغشوش کردن اذهان عامه به جعل و دروغ پرداخته و تلاش نمودند که از طریق رسانه‌های اجتماعی فضا را مسموم نمایند.

او از حکومت سرپرست طالبان خواست که به‌جای توسل به جرگه‌های درون‌امارتی و تلاش‌های دیگری از این‌ نوع به‌منظور کسب مشروعیت ملی و بین‌المللی به شکل معنادار وارد گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی شده، در تفاهم با همه‌ی جریان‌های سیاسی از طریق یک میکانیزم مشارکتی و مبتنی بر رای مردم، راه را برای صلح و ثبات در کشور هموار سازند.

با این حال، امروز چهارشنبه(8 سرطان) نشست بزرگ علما با حضور سه هزار نفر در خیمه لویه جرگه برگزار خواهد شد. این نشست اما بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و جریان نشست علما فقط از طریق رادیو ملی پخش خواهد شد.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button