افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

افزایش اعتراضات زنان برای بازگشایی مکاتب دخترانه

گزارش بیان‌نیوز

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حکومت کنونی کابل تمامی مکاتب دخترانه را به‌روی دانش‌آموزان بالاتر از صنف ششم مسدود کرد و تاکنون از مسدود کردن مکاتب دخترانه حدود 300 روز می‌گذرد و با گذشت هر روز میزان خشونت‌ها، افسردگی و ناامیدی از آینده بر زنان و دختران افزایش می‌یابد.

علی‌رغم فشارهای شدید جهانی بر حکومت طالبان، اما مقام‌های حکومت موجود هرگز به این فشارها تن نداده و اخیرا شماری از دیپلمات‌های غربی نیز از عدم نتیجه‌ دادن تلاش‌های جهانی بر طالبان ابراز ناامیدی کرده‌اند.

در کنار فشارهای جهانی اما انتظار می‌رفت که در نشست سه روز‌ه‌ای علما در کابل در خصوص بازگشایی مکاتب دخترانه و چگونگی سرنوشت زنان افغانستان تصمیم‌گیری خواهد شد؛ اما انتظارها در این راستا بی‌نتیجه پایان یافت و هیچ‌ اشاره‌ای در مورد مسایل زنان و دختران نشد.

با این حال، پس از پایان این نشست گروهی از زنان و دختران در کابل کنفرانس خبری برگزار کرد و موقف قاطعانه‌ای را برای بازگشایی مکاتب دخترانه اتخاذ کردند.

این زنان، روز یک‌شنبه(12 سرطان) در یک کنفرانس خبری قطع‌نامه‌ای شان در برابر دوربین رسانه‌ها به خوانش گرفتند و در این قطع‌نامه به وضوح بیان شده است که بسته‌ماندن مکاتب دخترانه به‌معنای فاجعه‌ی فردا خواهد بود.

در این قطع‌نامه صریح بیان شده که اگر فقر در شرایط کنونی کشنده نباشد و منتج به مرگ نخواهد شد؛ اما بی‌سوادی قتل عام ملت است که سکوت در برابر آن شرم تاریخ است.

زنان و دختران در قطع‌نامه‌شان گفته‌اند:«هر قدرت سیاسی با هر مفهومی‌که حضور دارد به ما ربطی ندارد، دروازه‌های مکاتب را بگشایید تا این تراژیدی دردآور جهل ادامه نیابد.»

به‌دنبال این موضوع، اخیرا شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد نشست اضطراری را در خصوص زنان و دختران افغانستان برگزار کرد و در این نشست، نمایندگان کشورهای جهان از عدم بازگشایی مکاتب دخترانه به شدت انتقاد کردند.

در این نشست، ریچارد بنت گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان از طالبان خواست که گفت‌وگوهای معناداری را با زنان و دختران آغاز کنند و به آن‌ها اجازه دهند که در زندگی مدنی، سیاسی و اقتصادی مشارکت کامل داشته باشند.

افزون براین، عدم بازگشایی مکاتب دخترانه و وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران باعث شد که نماینده ویژه‌ی ایالات متحده برای زنان و حقوق بشر افغانستان با مقام‌های طالبان در دوحه پایتخت قطر دیدار نکند.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button