اجتماعیافغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

افزایش میزان خودکشی جوانان در افغانستان؛ چالشی‌که باید جدی گرفت

بیان‌نیوز

طی ماه‌های اخیر، از چندین ولایت افغانستان گزارش شد که عده‌ای از جوانان که اغلبا حدود 25 تا 30 سال سن دارند، دست به خودکشی می‌زنند.

در آخرین مورد، گفته می‌شود که دو دختر جوان در ولسوالی شولگره‌ی ولایت بلخ دست به خودکشی زده‌اند و علاوه براین، قبل‌تر از آن یک دختر و پسر جوان نیز در همین روستا دست به چنین اقدامی زده بودند و به زندگی‌شان پایان دادند.

بیشتر این رویدادها در ولایت‌های مرکزی و شمالی افغانستان به وقوع پیوسته است ورویدادهای مشابهی در ولایت‌های بدخشان، کندز، بامیان و دایکندی صورت گرفته است.

خودکشی از اتفاق‌های نادر در بیست سال گذشته در افغانستان دانسته می‌شد؛ اما این چالش طی سال‌های اخیر کم‌کم عادی شده است.

برایند بیشتر بررسی‌ها از این رویدادها، همان فقر و ناامیدی از آینده‌ی افغانستان را نشان می‌دهد. با کم شدن سرمایه‌گذاری‌های خارجی و کاهش کمک‌های بین‌المللی پس از سال 2014، به میزان مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری مردم افزوده شد و کار به جایی کشانیده شد که خانواده‌ها با جمعیت هفت نفری در تامین مواد غذایی‌شان عاجز مانده‌اند.

‌محمد الیاس، ساکن غرب کابل به بیان‌نیوز می‌گوید: مهم‌ترین عامل خودشی شماری از جوانان همان ناداری و گرسنگی است که یک جوان مجبور می‌شود تا به بدبختی‌هایش پایان بگذارد.

به گفته‌ی او، گرسنگی فقط بخش مهم این چالش است، اما اکثر جوانان امروز افغانستان انتظار دارند که بزرگان سیاسی در خصوص آینده‌ی این کشور تصمیم روشن بگیرند، اما ابهام در آینده، همه را ناامید می‌کند.

طاهر نوری نیز می‌گوید که سطح درامد او در ده ماه گذشته کاهش یافته و با توجه به بلند بودن بهای مواد غوراکی، ممکن است که دچار مشکل شود.

او گفت: به‌دلیل این‌که مطمئن نیستیم که اوضاع افغانستان بهبود پیدا می‌کند یا نه، ناگزیر باید به راهی فکر کرد که ممکن است به مهاجرت ختم شود.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button