افغانستانزنان و حقوق بشر

بخش زنان سازمان ملل: دست‌آوردهای زنان ممکن ظرف چند ماه آینده از بین برود

بیان‌نیوز

آلیسون دیویدیان، نماینده‌ بخش زنان سازمان ملل‌متحد اخیرا ابراز نگرانی کرده است که زنان و دختران افغانستان احساس می‌کنند که جهان آن‌ها را فراموش کرده است.

اعلامیه‌ای که از قول دیویدیان منتشر شده، در آن از وضعیت جاری زنان و دختران افغانستانی ابراز نگرانی شده و تاکید گردیده که آن‌چه فعلا درحال اتفاق افتادن است، زنگ خطری برای همه‌ی زنان خواهد بود.

در این اعلامیه به نقل از نماینده‌ی بخش زنان سازمان ملل‌متحد آمده است که پیشرفت برای برابری جنسیتی‌که طی سال‌های گذشته به دست آمده، ممکن ظرف چند ماه از بین برود.

آلیسون دیویدیان افزوده است:«کاری که همه‌ی ما برای زنان و دختران در افغانستان انجام می‌دهیم، یا نمی‌توانیم انجام دهیم، آزمون نهایی است.»

هم‌زمان با این، توماس نیکلاسون، نماینده ویژه‌ی اتحادیه اروپا برای افغانستان، نقض حقوق بشر، نقض حقوق زنان و آزادی‌ رسانه‌ها را در نشست تاشکند مطرح کرده است.

او عصر امروز سه‌شنبه(4 اسد) در تویتی نگاشته است که در نشست تاشکند، از یافته‌های یوناما در خصوص نقض حقوق بشر در افغانستان و به‌ویژه نقض حقوق زنان و آزادی رسانه‌ها صحبت کرده است.

نشست دو روزه‌ای با محوریت افغانستان به میزبانی دولت اوزبیکستان برگزار شده است و در این نشست، نمایندگان 20 کشور و سازمان‌های بین‌المللی اشتراک کرده‌اند.

توماس وست، نماینده ویژه‌ی امریکا برای افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژه‌ی ایالات متحده برای زنان و حقوق بشر افغانستان نیز شرکت کرده‌اند.

در تحولات ده ماهه‌ی اخیر در افغانستان، زنان از بخش‌های کلیدی جامعه حذف شدند. محدودیت‌های کار بر زنان وضع و آموزش برای دختران بالاتر از صنف ششم ممنوع گردید.

هرچند جامعه‌ی جهانی تلاش کرد تا این محدودیت‌ها برداشته شود، اما ظاهرا تلاش‌های بین‌المللی اثربخش نبوده است.

 

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button