افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

جزییاتی از عملیات ضد تروریستی امریکا بر اقامتگاه رهبر القاعده

بیان‌نیوز

رسانه‌های امریکایی به نقل از مقام‌های ارشد دولت بایدن، جزییات حمله‌ی ضد تروریستی سازمان سیا(CIA) بر اقامتگاه ایمن الظواهری در کابل را منتشر کرده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های امریکایی گفته که رهبر القاعده طی سال‌های اخیر از دید نیروهای امریکایی مخفی بود، عملیات شناسایی و کشتن او، نتیجه‌ی کار حوصله‌مندانه، دقیق و مداوم جامعه ضد تروریزم و اطلاعاتی واشنگتن بود.

مقام امریکایی که نخواست نامش گرفته شود، جزییات داده که چندمین‌بار دولت امریکا از شبکه‌ای اطلاع داشت که براساس ارزیابی آن کشور از ایمن الظواهری حمایت می‌کرد.

به گفته‌ی این مقام امریکایی، واشنگتن پس از خروج نیروهایش از افغانستان، در صدد شناسایی از حضور القاعده در این کشور بودند.

براساس این جزییات، طی سال جاری میلادی، مقام‌های امریکایی اطلاع دریافت کردند که خانواده‌ی الظواهری به‌شمول همسر، دختر و فرزندانش در خانه امنی در کابل منتقل شده‌اند و پس از آن خود رهبر القاعده به خانواده‌اش ملحق شده است.

این مقام امریکایی همچنان اطلاعات داد که در چند ماه اخیر، مقام‌های اطلاعاتی بیشتر اطمینان حاصل کردند که رهبر القاعده در خانه امنی در کابل زندگی می‌کند و این به‌درستی شناسایی شده بود.

او همچنان توضیح داد که این موضوع در اول ماه اپریل به مقام‌های ارشد دولت امریکا شریک ساخته شد و بعد از آن جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا به جو بایدن اطلاع داد.

به گفته‌ی این مقام امریکایی، زمانی‌که رهبر القاعده به خانه امن در کابل رسید، مقام‌ها از خروج او از خانه بی‌اطلاع بودند؛ اما پس از سعی و تلاش بسیار، الظواهری در بالکن خانه‌اش شناسایی و مورد هدف قرار گرفت.

این اطلاعات می‌رساند که قبل از انجام عملیات، امریکایی‌ها ماهیت خانه الظواهری را و سرنشینان آن را بررسی کردند و مطمئن شوند که به غیرنظامیان آسیبی نمی‌رسد.

طبق این اطلاعات، رییس‌جمهوری امریکا در هفته‌های اخیر، جلساتی را پیرامون کشتن رهبر القاعده با مشاوران کلیدی و اعضای کابینه برگزار کرده است.

مقام امریکایی به صراحت گفت:«بایدن سوالات مفصلی در باره آن‌چه می‌دانستیم و چگونه می‌دانستیم پرسید و مدل خانه امنی را که جامعه اطلاعاتی ساخته و به جلسه آورده بود، از نزدیک بررسی کرد.»

در بیست‌‌وپنجم ماه جولای، رییس‌جمهوری امریکا اعضای کابینه و مشاوران خود را برای جلسه‌ی نهایی فرا خواند و چگونگی تاثیر کشتن رهبر القاعده بر روابط امریکا و طالبان به بحث و بررسی گرفت.

با این حال، رییس‌جمهوری امریکا بامداد روز سه‌شنبه(11 اسد) به وقت افغانستان، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که رهبر القاعده در عملیات ضد تروریستی نیروهای امریکایی در کابل پایتخت افغانستان کشته شده است.

بایدن در سخنرانی خود افزود که او دستور حمله بر الظواهری را صادر کرد و با کشتن او، عدالت اجرا و حالا جهان مصون‌تر شده است.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button