افغانستانگزارش ویژه

واکنش نماینده پیشین امریکا برای افغانستان به کشته‌شدن رهبر القاعده در کابل

بیان‌نیوز

سه روز پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در کابل از سوی نیروهای امریکایی، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین ایالات متحده برای صلح افغانستان احتمال می‌دهد که برخی از مقام‌های طالبان از جمله شبکه حقانی از حضور رهبر القاعده در کابل با خبر بودند؛ اما به‌نظر می‌رسد که ممکن تمام رهبری آن‌ها در جریان نبوده باشد.

او روز چهارشنبه(12 اسد) در مورد این موضوع با رادیو ملی امریکا صحبت کرده است.

پیشتر از اظهارات خلیل‌زاد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن نیز ادعا کرده بود که شبکه حقانی از حضور الظواهری در کابل آگاه بود.

در خصوص این موضوع، نماینده‌ی پیشین ایالات متحده برای صلح افغانستان بیان می‌کند که حتا ممکن است میان برخی از اعضای رهبری طالبان عدم توافق و خشم نسبت به نقض توافق‌نامه دوحه با حضور رهبر القاعده در افغانستان وجود داشته است.

خلیل‌زاد گفت:«نگران بودند از این‌که این اقدام حقانی‌ها ممکن است باعث شود که بقیه‌ی دست‌آوردهایی‌که آن‌ها به‌دست آورده بودند و نظر به درس‌هایی‌که از حمایت القاعده در دوره قبلی آموخته بودند، هزینه زیادی برای آن‌ها داشته باشد.»

این مقام پیشین امریکا همچنان خاطرنشان ساخت که دلیل تعجبی نخواهد داشت که برخی از عناصر طالبان به امریکا در خصوص خانه‌ی ظواهری کمک و راهنمایی کرده باشند.

او با تایید حرف‌های وزیرخارجه‌ی امریکا، طالبان در توافق‌نامه دوحه تعهد کرده که اجازه نمی‌دهند خاک افغانستان مورد استفاده‌ی شبکه القاعده و سایر گروه‌های تروریستی قرار گیرد.

خلیل‌زاد به وضوح گفت که امریکا هرگز به رهبران امریکا اعتماد نداشته و آن‌ها را در قبال توافقی‌که انجام دادند، پاسخ‌گو می‌داند.

پس از کشته‌شدن رهبر القاعده در قلب کابل، ایالات متحده و طالبان، همدیگر را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کردند.

در همین حال، منابع رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که اعضای رهبری طالبان، روز چهارشنبه برای پاسخ‌دهی احتمالی به حمله‌ی نیروهای امریکایی در کابل، تشکیل جلسه دادند.

این گزارش توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده و در آن با مقام بلندپایه‌ی طالبان صحبت کرده است، اما جزییات از این نشست به رسانه‌ها درز نکرده است.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button