افغانستانسیاسی

رحیمی: کشتن القاعده در کابل برای طالبان و مردم افغانستان تاثیر منفی خواهد داشت

بیان‌نیوز

محمدجواد رحیمی، فعال سیاسی ساکن امریکا و عضو ارشد کمیته‌ی صلح در پیوند به کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل می‌گوید که این امر در کوتاه‌مدت و درازمدت، برای طالبان و مردم افغانستان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

او این اظهارات را روز جمعه(14 اسد) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه طلوع‌نیوز مطرح کرده است.

رحیمی گفت:«چیزی‌که صریح است که کشتن الظواهری در کابل، نه تنها در داخل افغانستان بلکه در سطح دنیا به‌عنوان یک لرزه‌ی سیاسی تلقی شده، صداقت و تعهد طالبان را در خصوص پای‌بندی به توافق‌نامه دوحه کاملا زیر سوال برده است.»

براساس اظهارات رحیمی، این امر می‌تواند که در کوتاه مدت و هم در درازمدت برای طالبان و مردم افغانستان ضرربخش تمام شود.

او همچنان با اشاره به بیانیه‌ای اخیر دولت پاکستان افزود که اسلام‌آباد در چند دهه‌ی گذشته در خصوص تجهیز و تمویل القاعده و سایر گروه‌های تروریستی نقش فعال داشته است.

اما این فعال سیاسی تاکید ورزید که موقف اسلام‌آباد در خصوص کشتن القاعده در کابل حایز نمی‌باشد؛ اول این‌که در بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان نامی از طالبان برده نشده است و دوم، مشخصا از ظواهری یا چگونگی کشتن و تاثیرات بعد از آن در بیانیه هیچ‌گونه یادی نشده است.

کشتن رهبر القاعده در کابل از سوی نیروهای امریکایی، واکنش‌های زیادی را در سطح بین‌الملل به همراه داشته و شمار زیادی از کشورها از این حمله‌ی امریکا استقبال کرده‌اند؛ اما حکومت مستقر در کابل، این اقدام ایالات متحده را نقض حاکمیت ملی افغانستان عنوان کردند.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button