افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

کرزی: ممنوعیت رفتن دختران به مکاتب به دستور پاکستان صورت می‌گیرد

بیان‌نیوز

حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان در یک گفت‌وگوی اختصاصی با مجله‌ی خبری«اشپیگل» آلمان گفته است که مسدود کردن مکاتب دختران به‌دستور پاکستان صورت گرفته است.

او در این مصاحبه، بار دیگر صریح از حکومت سرپرست طالبان خواست که هرچه زودتر درب مکاتب دختران را بازگشایی کند.

کرزی افزود:«ممنوعیت رفتن دختران به مکاتب مبتنی بر احکام اسلام نیست؛ بلکه این کار به دستور کشور همسایه، پاکستان صورت می‌گیرد.»

رییس‌جمهوری پیشین افغانستان همچنان بیان کرد:«هدف پاکستان یک افغانستان بی‌دفاع، ضعیف و فقیر است که از سوی آن هیچ مشکلی متصور نباشد.»

حامد کرزی، در این گفت‌وگوی اختصاصی خاطرنشان ساخت که افغانستان بدون زنان تحصیل‌یافته یک کشور مرده است و افزون براین، محروم ساختن دختران از تحصیل، به معنای یک افغانستان منزوی است که نمی‌تواند روی پای خود ایستاد شود.

به گفته‌ی کرزی، افراد با نفوذی در میان طالبان هستند که از تحصیل زنان و حضور دختران در مکاتب حمایت می‌کنند.

او در بخشی از گفت‌وگوی خود تاکید ورزید که با تسلط طالبان بر افغانستان، دست‌آوردهای بیست سال گذشته از بین نرفته است.«میلیون‌ها پسر و دختر از آموزش برخوردار شده‌اند؛ جامعه افغانستان مدرن شده، آن‌ها آزادی رسانه‌ها را تجربه کرده‌اند. حتا طالبان نمی‌توانند به سادگی این را از مردم افغانستان پس بگیرند.»

کرزی از حکومت سرپرست طالبان جدا خواست که برای به‌رسمیت‌شناخته‌شدن بین‌المللی باید تلاش‌های بیشتری انجام دهند و علاوه براین، باید در راستای تامین حقوق بشر نیز پیشرفت‌هایی داشته باشد.«فرمان عفو اعضای سابق دولت و ارتش را عملی کنند و به مبارزات داخلی قدرت پایان دهند. در غیر این صورت، نه توسعه‌ای وجود خواهد داشت و نه صلحی.

 

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button