افغانستاناقتصادیزنان و حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر: میلیون‌ها افغان گرسنه غذا را در بازار می‌بینند اما قادر به خرید آن نیستند

بیان‌نیوز

دیدبان حقوق بشر به تازگی گزارشی را در خصوص وضعیت بحران انسانی در افغانستان منتشر کرده و در آن آمده که میلیون‌ها افغان غذا در بازار می‌بینند؛ اما قادر به خرید آن نیستند.

در این گزارش به نقل از جان سیفتون، مدیر بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر آمده است:«میلیون‌ها افغان گرسنه درحال تجربه این واقعیت وحشت‌ناک هستند که غذا را در بازار می‌بینند، اما قادر به خرید آن نیستند.»
سیفتون همچنان افزوده است:«بحران شدید گرسنگی و صحت در افغانستان فوری بوده و ریشه‌ی آن بانکی است. صرف‌نظر از وضعیت یا اعتبار طالبان نزد دولت‌های خارجی، محدودیت‌های اقتصادی بین‌المللی همچنان عامل فاجعه کشور و به مردم افغانستان آسیب می‌زند.»

در این گزارش ابراز نگرانی شده است که بحران اقتصادی افغانستان زمینه‌سازی گرسنگی جمعی شده است، جهان و طالبان به یک توافق فوری روی مسایل بانکی ضرورت دارند.

به گفته‌ی این نهاد، بانک مرکزی افغانستان نیز قادر نیست که به ذخایر ارز خارجی خود، پرداخت یا دریافت اکثر تراکنش‌های بین‌المللی دسترسی داشته باشد و در نتیجه این کشور از بحران بزرگ پول نقد رنج می‌برد.

این نهاد گفته است که بانک مرکزی افغانستان همچنان قادر به دسترسی به ذخایر ارز خارجی خود یا پردازش یا دریافت اکثر تراکنش‌های بین‌المللی نیست و در نتیجه افغانستان همچنان از بحران بزرگ نقدینه‌گی رنج می‌برد.

دیدبان حقوق بشر از سیاست‌های طالبان انتقاد کرده و گفته که حکومت مستقر در کابل بیشتر به محدود کردن حقوق زنان و دختران افغان علاقه‌مند هستند تا جلوگیری از گرسنگی.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button