افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

یک سالگی سقوط جمهوریت؛ مقام‌های پیشین دست به یخن همدیگر شده‌اند

در آستانه‌ی یک سالگی سقوط نظام جمهوریت و استقرار مجدد طالبان در افغانستان؛ مقام‌های حکومت پیشین ادعاهای متمایزی را علیه یک‌دیگر وارد می‌کنند.

به تازگی، نوار صوتی منسوب به عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان که منتر شده، او به فرماندهانش می‌گوید که مایوس نباشند، زیرا در جنگ شکست و پیروزی وجود دارد.

دوستم بیان می‌کند که او از طالبان شکست نخورده است؛ بلکه اشرف غنی و ناتو به آن‌ها خیانت کردند. او همچنان در بخشی از سخنانش می‌گوید که اشرف غنی اجازه‌ی جنگیدن را نداده بود.

از سوی هم، مسعود اندرابی، وزیر داخله‌ی حکومت پیشین در مصاحبه‌ای با صدای امریکا می‌گوید که سقوط نظام جمهوری از اشرف‌غنی رقم خورد.

او به وضوح می‌گوید که افزون بر خیانت‌های غنی، اختلافات سیاسی، مشکلات قومی و اتهاماتی‌که بر حکومت وارد بود، کار را به این‌جا کشانید و در عین حال، سکتورهای امنیتی و در کل کابینه‌ی افغانستان تقسیم شده بود و سرانجام این کشور را به طرف سقوط سوق داد و این سقوط ارتباطی با فیصله‌های نظامیان ندارد.

در همین حال، محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری فراری افغانستان نیز در آستانه‌ی یک سالگی سقوط حکومت پیشین حرف‌هایی را بیان کرده است.

او در مصاحبه‌ای گفته که دستش به خون کسی آلوده نشده و عاری از فساد است.

غنی در حالی‌که خود را طبق قانون اساسی، رییس‌جمهوری برحال افغانستان می‌داند، می‌گوید که در پانزدهم اگست، او آخرین مقامی بوده که کابل را ترک کرده است.

اشرف‌غنی گفت که پیش از همه، بسم‌الله محمدی وزیر دفاع کابل را ترک کرده بود و نیز صبح پانزدهم اگست، اکثر مطلق اعضای کابینه از کابل خارج شده بودند.

در پانزدهم اگست، در حالی‌که اکثر مقام‌های کابینه حکومت پیشین از کابل خارج شده بودند، طالبان بر کابل مسلط شدند؛ اما در این میان، داکتر عبدالله و حامد کرزی، از شخصیت‌های سیاسی در کابل باقی ماندند.

 

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button