افغانستانزنان و حقوق بشر

کارشناسان حقوق بشر: بسیاری از پیشرفت‌های دو دهه افغانستان درحال نابودی است

بیان‌نیوز

هم‌زمان با یک سالگی سقوط حکومت پیشین و پیامدهای ناشی از آن، شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل‌متحد ابراز کرده‌اند که تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ دست‌آوردهای بیست سال اخیر افغانستان کافی نبوده است.

این کارشناسان با انتشار بیانیه مشترک، بیان کرده‌اند که جامعه‌ی جهانی نتوانست که حکومت سرپرست طالبان را به‌منظور پای‌بندی به اصول اساسی حقوق بشر ترغیب کند.

آن‌ها هشدار داده‌اند که در صورت عدم اقدامات بین‌المللی برای معکوس کردن وضعیت روبه وخامت حقوق بشر و به‌خصوص زنان و دختران، آینده‌ی این کشور تاریک خواهد بود.

به گفته‌ی این کارشناسان، حکومت سرپرست طالبان نه تنها به تعهدات‌شان در قبال حقوق بشر عمل نکرده‌اند، بلکه بسیاری از پیشرفت‌های چند سال گذشته را نیز معکوس ساخته است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل‌متحد انتظار دارند که اقدامات سخت‌گیرانه‌تری نسبت به عمل‌کرد حکومت سرپرست طالبان اتخاذ شود.

آن‌ها با بیان این‌که از ماه اگست سال گذشته‌ی میلادی بدین‌سو شاهد نقض حقوق بشر توسط طالبان بوده‌اند؛ تاکید ورزیدند که این مورد بیشتر زنان و دختران افغانستان را بیشتر از همه آسیب‌پذیر کرد.

به گفته‌ی کارشناسان حقوق بشر، با لغو نهادهای حقوق بشری و تعلیق میکانیزم‌های نظارتی، اجرای عدالت را در این کشور به خطر انداخته است؛ با توجه به این امر، در غیاب یک دولت فراگیر، چشم‌انداز صلح طولانی‌مدت و ثبات در حداقل باقی خواهد ماند.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button