افغانستانسیاستسیاسی

یک سالگی فروپاشی نظام جمهوری؛ خلیلی و ربانی بیانیه صادر کردند

بیان‌نیوز

شماری از رهبران احزاب سیاسی از جمله صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت و محمدکریم خلیلی، رییس حزب وحدت اسلامی افغانستان به‌مناسبت سال‌روز سقوط کابل به‌دست طالبان بیانیه صادر کرده و در قبال وضعیت جاری کشور موقف گرفتند.

ربانی‌که بیانیه‌ی خود را امروز دوشنبه(24 اسد) در صفحه‌ی فیس‌بوکش منتشر کرده، افزوده است که یک سال پیش درست در همین تاریخ، نظام جمهوریت در نتیجه‌ی خیانت تیم حکومت پیشین به ریاست اشرف‌غنی و روند ناکام و غیرمسوولانه مذاکرات قطر، به گونه‌ی توطیه‌آمیز فروپاشید.

در بیانیه آمده است:«جمعیت اسلامی افغانستان تاکید می‌کند که راه حل بحران فعلی کشور نه در سرکوب خواسته‌ها و ایستادگی مشروع شهروندان، بلکه در مراجعه با آرای آحاد مردم، تمثیل اراده‌ی جمعی آن‌ها در شکل‌دهی نظام سیاسی مورد نظرشان، احیای حاکمیت قانون، اعاده مردم‌سالاری  احترام به ارزش‌های بنیادین اسلام نهفته است، ادامه‌ی لجاجت طالبان مبنی بر تن ندادن به این امر گزینه‌ی دیگری را به‌جز ایستادگی و دفاع مسلحانه مشروع نزد مردم باقی نخواهد گذاشت.»

صلاح‌الدین ربانی همچنان اظهار کرده که بی‌تفاوتی جامعه‌ی جهانی در قبال حکومت کنونی کابل، هزینه‌های جبران‌ناپذیری را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به‌بار خواهد خواهد آورد.

در همین حال محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای به‌مناسبت سال‌روز سقوط کابل، گفته که فروپاشی جمهوریت یک واقعه تلخ و فاجعه‌بار بود که مردم تاهنوز نتوانسته از شوک این فروپاشی رهایی یابند.

به گفته‌ی خلیلی، نه تنها نظام جمهوریت با سقوط مواجه شد، بلکه تمام ارزش‌هایی‌که به بهای خون هزاران نیروی امنیتی قامت کشیده بود، بذر امید، آزاد و آباد را کاشته بودند، یک‌باره از هم پاشید.

خلیلی در بیانیه‌ی خود تصریح کرده که سقوط جمهوریت از یک طرف ریشه در معامله و خیانتی دارد که اشرف غنی مسوول آن است و از طرف دیگر، این وضعیت پیامد روند مذاکرات صلح قطر است.

به بیان او، با پنهان‌کاری و دور قراردادن مردم و حکومت از روند مذاکرات صلح، مقاومت را در میان نیروهای امنیتی سست کرد.

او همچنان تاکید ورزید که طالبان پس از قدرت گرفتن در کابل، طی یک سال گذشته در ارایه خدمات خود برای مردم افغانستان ناکام بوده است.

 

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button